Semesterläsningen

10:05

Okej, de flesta av er har minst några veckor, om inte mer än en månad kvar till det är dags för semester. En annan har ju då redan börjat sin "semester" – hur mycket en nu kan kalla det för just det... Jag har lämnat in min sista tenta för terminen, och har bara kvar uppsatsen att skriva (som jag räknar med att bli klar med i början på hösten/under sommaren) och jobbar såklart. Snittar dock på tre dagar i veckan tror jag, så det blir nog rätt lugnt.

Men alltså, det är ju aldrig för tidigt att börja drömma och rada upp semesterböckerna som ett tåg av längtan och pepp inför ledigheten! Personligen sträcker jag mig nästan alltid efter de där överblivna pocketarna i bokhyllan när det börjar bli sommarväder. Det är liksom något med pocket som andas sol, strand och gräsmatteläsning. Det är böcker jag aldrig ens skulle se åt under terminerna, men under sommaren fungerar de hur bra som helst. Jag har även bunkrat upp med ett par nya. Mats Strandbergs Färjan och Randall Munroes Tänk om... fick följa med hem från jobbet igår.

I alla fall, här kommer ett gäng böcker som finns på pocket som jag tycker att NI ska läsa i år!


Äta djur – Jonathan Safran Foer
Den här borde alla läsa, och den är faktiskt inte alls så tung som en skulle kunna tro att den är. Om du fortfarande äter kött efter att ha läst den här dömer jag ut dig som ett lost cause. Eller har tvångsbio med Earthlings eller Djurfabriken.

Vi är alla helt utom oss – Karen Joy Fowler
Alltså går ju inte att säga något om den här utan att spoila, men så bra!

Sommarboken – Tove Jansson
Jag har också en oläst Jansson som jag tänkte läsa i sommar (Resa med lätt bagage), men känner näääästan att jag måste läsa om Sommarboken också.

Cinder – Marissa Meyer
Alltså den här är så bra på ett totalt cheesy och väldigt förutsägbart sätt. Jag väntar ju då på att Modernista ska släppa Cress på pocket någon gåååååång...

Eleanor & Park – Rainbow Rowell
Denna är så fin och helt perfekt sommarläsning!

Onanisterna – Patrik Lundberg
Åh, vet knappt ens vad jag ska säga om den här pga så bra bok. Jag försökte beställa Gul utanpå igår (har tydligen skänkt mitt ex?!), men den verkar inte finnas just nu. Hade tänkt köpa den i present till en student, men icke. Får bli Palimpsest istället (min farmor bara: "Jag vill ge en bok som handlar om adoption till en kille som tar studenten, han är adopterad från Korea och de var där nyss och kollade på barnhemmet" jag bara: "Sure, jag har böcker på lager, fixar!"). Men ja, alltså både Onanisterna och Gul utanpå kommer finnas tillgängliga på pocket under sommaren i alla fall, så jag tycker ni haffar åtminstone en utav dem. Lundberg är nog lätt en av mina favoriter när det gäller svenska författare, 50% grundat på vettighet, 50% grundat på trevlighet. Älskar när det verkar gå bra för trevliga människor.

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Men å tack för tips! Och alltså - Scarlet finns ju redan i pocket? För jag har ju den i den utgåvan :S :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaaaah, jag med! Menar den efter, haha.

      Radera
  2. Sommarboken är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den! I och med att den är så tunn är den också väldigt snabbläst :) Och pocket är billigt ;)

      Radera
  3. Håller med om att pocket påminner om sommaren, vet inte vad men det skriker sommar! Många bra tips, kanske ska läsa onanisterna pga din fina beskrivning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, gör't! Den är verkligen superbra!

      Radera
  4. "Vi är alla helt utom oss" har jag varit nyfiken på i typ evigheter.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg