Att inte utge en bok på nytt är inte samma sak som att bränna böcker på bål

14:03

Alltså, idag blir jag arg och trött och skitarg på folk som inte vill ta steget in i framtiden eller ens nuet. Att böcker inte görs nytryck är liksom inget konstigt. Tycker ni att det är en bra idé att att fortsätta ge ut alla böcker som någonsin har gjorts eller?!

Old news: Böcker blir utdaterade. Att ge ut barnböcker med förlegade värderingar är att inte ge ut böcker för barnens skull. Det handlar INTE om att vi modifierar historien. Det handlar om att vi för vidare vettiga värderingar till våra jävla barn. Att tro att alla barn har en vuxen att läsa med är så otroligt privilegierad. You know what? Alla har INTE en vuxen att läsa med. Ursäkta språkbruket MEN JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ FOLK. VARFÖR ska vi fortsätta trampa förtryckta grupper på tårna när det krävs så lite för att sluta? Kan vi tänka LITE längre än näsan räcker? Varför kan vi inte åtminstone försöker underlätta lite för utsatta grupper?

Det här handlar självklart om Jan Lööf. Jag har inte ens läst nyheten, för jag orkar inte. Jag har läst diskussionen i facebookgruppen som heter "Forum för barn- och ungdomsbibliotekarier och andra med samma fokus" och jag tycker att den är så otroligt löjeväckande att jag bara blir arg och provocerad. Böcker slutas ges ut varenda jäkla dag (förmodligen) och det här är bara en enda författares verk. De håller inte för de nya tiderna. Vi lär oss saker, samhället förändras. Litteratur måste göra detsamma. Det är en del i det kulturella kretsloppet och viktigt för att alla ska känna sig välkomna i det här samhället.

Eller okej, nu har jag läst nyheten i alla fall, och tar fasta på den här citatet: "En viktig aspekt att komma ihåg är att vi som förlag inte har en skyldighet att en särskild bok ska finnas i vårt lager, bara för att vi en gång har haft den."

Den genialiska rubben har jag inte kommit på själv, utan är helt sonika snott från en i den här tråden.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Tack. Har själv läst en tråd inne på Författare på facebook som var lika tröttsam samt att jag och maken (journalist) hade samtal om det i går. Han är ju på linjen att det är censur som så många andra och då undrade jag om jag var censurerad av alla förlag som valt att inte ge ut min bok också, eller om det kanske helt enkelt handlar om vinstföretag som har rätt att välja vad de vill ge ut. Tror att det som många hakat upp sig på är väl att förlaget gjort mer för Jan Lööf än vad de gjort för de flesta andra författarna i samma situation, de har gett honom alternativet att göra om bilderna för ett nytryck eftersom storyn ska vara okej. De skulle bara sagt nej, så hade kanske rubrikerna om censur inte dykt upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sambo journalisten och jag är också ofta oense om sådana här saker... Alltså det är ingen jävla rättighet att få ge ut en bok på förlag. En bok som är utdaterad har inget i nyutgivning att göra. Det är inte censur. Det är att göra ev avvägning av vad som är lämpligt och inte. Ingen klagar över att Apple inte gör iPhone 3 längre.

      Radera
  2. Man märker ju att delar i serier inte lägre ges ut då letar man dessa böcker på secondhand, loppis försöker få låna eller köpa av någon som har den. Det känns rätt självklart att förlagen inte kan ha alla böcker för evigt på samma sätt som att bokaffärer och bibliotek inte heller kan ha det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur, alltså alla böcker kan inte ges ut hela tiden. Det skulle förlagen aldrig ha råd med.

      Radera

Instagram

Populära inlägg