Om att leva med narkolepsi

12:00

När jag gick i gymnasiet fick alla chansen att i skolan vaccinera sig mot svininfluensan – ett extremt framstressat vaccin som inte var ordentligt testat. Jag klarade mig undan med ett par dagars hög feber efter vaccinationen. Jag sov mig igenom resten av den skoldagen i en soffa i vår studieverkstad. Det gjorde inte Daniela. Hon somnade på lektioner länge efteråt, när hon skojade med sina vänner, när hon blev ledsen eller glad och hon gör det fortfarande. Daniela som gick i min parallellklass fick narkolepsi. På grund av att det stressades fram ett vaccin som inte var tillräckligt testat. SvD har nu gjort en film om henne, och här är trailern till den. Jag tycker dock att ni ska ägna sex minuter åt att titta på hela filmen, för det är himla starkt. Jag har vetat länge att hon har narkolepsi, men har väl aldrig tänkt på vad det egentligen innebär att kunna råka ut för kataplexier var- och närsomhelst så fort en får en stark sinnesrörelse.

Hela filmen går att se här och det finns även en längre text-intervju här. Jag tycker att ni ska kolla in.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Så himla läskigt! Jag fick svininfluensan, låg sjuk i dryga veckan med hög feber och lite sånt. Min kompis tog vaccinet och blev sjukare än jag. Framstressat skit är röv. Och då kom min vän ändå lindrigt undan jämfört med Daniela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså det är verkligen helt skevt :( grät när jag berättade om det för min sambo, och han grät också trots att han aldrig ens träffat den här personen...

      Radera
  2. Såg videon och blir så ledsen för hennes skull och för alla andra som drabbades. Jag tog aldrig vaccinet för när alla andra började vaccineras hade jag nyligen varit på ett läger och blivit sjuk efteråt. Antog det var svininfluensa, låg hemma tre dagar med lite feber och huvudvärk och fnös åt teven när de påstod att det var en livsfarlig influensa. Hur som, skrev under den sover du namninsamlingen, inte okej att inte indexbinda en ersättning dessa människor kommer vara beroende av :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår inte heller. Alltså de kommer ju aldrig kunna ha ett riktigt jobb på grund av SLARV. Blir så otroligt provocerad...

      Radera

Instagram

Populära inlägg