7 infall

07:30

Jag var superpepp när jag började på den här listan förra söndagen och bara: "ÄNTLIGEN ett TTT-tema som jag tycker känns kul!". Och så kollar jag kalendern och ba: Det är inte förrän nästa vecka... NÅJA.

Känns som evigheter sedan jag gjorde en Top Ten Tuesday, men det är då som sagt för att jag inte funnit temana speciellt inspirerande och för att jag... haft världens svacka och inte orkat blogga över huvud taget. Men veckans tema är i alla fall: Böcker en plockat upp "on a whim", alltså typ böcker som en plockat upp av ett infall. Jag har valt att tolka det som impulsiva inköp eller attackförälskelser som råkade sluta lyckligt! Grejen är ju att när en jobbar i butik är det väldigt lätt att bara "oj, kolla, den här ser bra ut, den köper jag nu!". Väldigt farligt. Brukar säga till kunderna att jag går back på att jobba där.

1. Beastkeeper – Cat Hellisen
Den här haffade jag på jobbet. Den stod där på hyllan, jag tog den, gick till kassan och köpte den och läste inte baksidan förrän efteråt. Hoppsan.

2. Vi håller på med en viktig grej – Sara Hansson
Jag såg "Spice Girls" och sa "den här tar vi!".

3. Forgive Me, Leonard Peacock – Matthew Quick
När jag läste Goodreads-recensioner av Som stjärnor i natten var det någon som hade rekommenderat den här istället för den. Jag gjorde följande: öppnade Adlibris i nästa flik och beställde hem den.

4. Locke & Key – Joe Hill & Gabriel Rodriguez
Okej, det här VAR ett bibliotekshemtagande och inte ett köp, men det var högst spontant och jag attackförälskade mig.

5. Miss Peregrine's Home for Peculiar Children – Ransom Riggs
Såatteh den här hipstern läste ju Miss P innan den blev poppis på svenska bokbloggar dårÅ. Hade inte hört eller läst någonting om den när jag köpte den, men attackförälskade mig i omslaget och löftet om mer inuti. Tack vare att jag redan hade läst den när den kom ut på svenska sen fick jag ju också intervjua herr Riggs. Det var fint. Mycket trevlig och artig person.

6. The October Faction – Steve Niles & Damien Worm
I recensionen av den här berättade jag om när jag hittade den: Jag höll på att hjälpa en kund, skymtade den här lite snabbt och hittade sen inte eftersom min mentala bild inte riktigt stämde. Även om jag inte älskarälskar denna så gillar jag den hemskt mycket!

7. Paper Girls – Brian K. Vaughan & Matthew Wilson
Den här har jag förvisso fortfarande inte köpt, men jag har väntat och väntat och väntat på volymen och förhandsbeställt den – utan att egentligen ha vetat NÅGOT om den. Nu har jag läst den på internetz istället eftersom jag inte kunde vänta. Men tanken att den här serien rimligtvis borde vara genialisk baserade jag på följande: Hur kan Brian K. Vaughan och Matt Wilson INTE vara en helt amazing kombo? Match made in heaven. Plus de fantastiska 80-talsomslagen. Dope.

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Den enda jag känner igen i din lista är Random Riggs bok.

    SvaraRadera
  2. Det var inte många här jag hade hört talas om. Bara Locke & Key och Miss Peregrine's. Jag skulle nog aldrig klara av att arbeta i bokhandel; det är lite för mycket som en godisbutik ;) Mängden böcker jag skulle släpa hem kan jag knappt föreställa mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo, precis så är det! Vi har trasiga böcker/advanced reader's copies och sånt som ligger uppe i pentryt också som vi får plocka av. Är ju inte alltid det finns något spännande, men ibland så!

      Radera
  3. Jag vill också intervjua kända författare. Hade ingen aning om att du hade träffat Ransom. Blir skitavis nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, och Marie Lu! Och Leigh Bardugo! *skryter utan att ens skämmas*

      Radera

Instagram

Populära inlägg