Om att läsa snabbt eller noggrant

07:30

Efter seriefestivalen i lördags gick jag och Victor och satte oss på Vigårdas uteservering och åt hamburgare och drack öl. Uteserveringen ligger precis bredvid en ingång till Mood-gallerian, så efter en stund sa jag: "Det här är Elsa Billgrens favoritgalleria".

Victor: "*pauspauspaus* alltså du är en sån fangirl av Elsa Billgren". 
Jag: "?????"
Victor: "Ja, alltså du vet jättemycket om henne."
Och jag började tänka efter. Alltså nä, jag vet jättemycket om alla. För jag kommer ihåg väldigt mycket av det jag läser, och jag blir sjukt irriterad när folk upprepar saker för att de tror att jag inte kommer ihåg eller saker jag redan vet. Jag kommer ju förstås inte ihåg några vettiga saker, historia och årtal är jag helt hopplös på till exempel. Men jag kommer fan ihåg att Mood är Elsa Billgrens favorit-galleria. Sådana saker. I skolan är jag också den som under lektionerna kan komma in och bara: "Nja, såhär gick den här scenen till *beskriver in i detalj*" och de andra bara: "Jaaaa, ja just det, så var det" (eller värre när de bara: "Ja, så kan det ha varit" och jag bara: "NEJ SÅ VAR DET!!!!!").

Victor och jag diskuterade lite det här med att läsa snabbt vs att läsa noggrant – för vi två har helt olika lässtilar. Jag läser kanske inte supersnabbt och är nästan 100% inkompetent på att skumläsa. Han skumläser i princip hela tiden. Slutresultat: Jag kan återge scener in i detalj, han kan bara redogöra för de stora dragen i en berättelse. 

Självklart hade det varit bättre och lättare för mig som littvetare om jag kunde skum/snabbläsa. Jag menar: Att liksom kunna läsa de delar som inte är speciellt relevanta lite snabbt, eller att kunna ta till sig de stora dragen i en berättelse genom att kolla igenom lite snabbt. Det skulle faktiskt behövas ibland, men det är jag superdålig på. 

Vilken typ av läsare är ni? Snabba eller noggranna?

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Jag vet inte om det jag tycker att det ena utesluter det andra. Å andra sidan är jag helt värdelös på att skumläsa, men jag har ett högt lästempo och kan ändå redogöra för detaljerade scener i böcker. Så jag skulle säga att jag läser både snabbt OCH noggrant ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser nog i och för sig också ganska snabbt (tror jag? Har ingen aning om hur fort andra läser...), men kan ändå inte skumläsa.

      Radera
  2. Jag är definitivt en noggrann läsare. Jag läser typ superlångsamt, eller iallafall om man jämför med andra bokbloggare ;D och ja, rätt så noggrannt blir det nog, för jag läser liksom nästan i pratat och tänker över en hel del ... men samtidigt så gillar jag att läsa på det viset, även om det skulle vara praktiskt att kunna skuldsanering ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också att läsa noggrant, men ibland behöver en ju liksom inte veta ALLT egentligen.

      Radera
  3. Jag läser snabbt, är GRYM på att skumläsa. *skryter* Perfekt student med andra ord (synd att jag hoppat av ba) och hann typ alltid med att läsa de trehundra miljoner sidor vi hade inför varje seminarium. Får panik av att läsa sakta och jättenoga oftast och det är ju ett problem i sig. Min sambo är tvärtom. Läser sakta men noga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gah, jag önskar verkligen jag kunde läsa snabbt, för jag blir också lite stressad ibland av att läsa noggrant... Men jag kan liksom inte :(

      Radera
  4. Jag är definitivt snabbläsare, men jag borde verkligen trappa ner på takten för jag missar alltid de djupare planen i berättelsen, jag läser väldigt bokstavligt. Kanske lagom är bäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att det som hade varit mest nice vore ju om en kunde växla lite! Och liksom läsa långsamt när en hade lust med och skumläsa snabbt när det var bäst!

      Radera

Instagram

Populära inlägg