Och plötsligt är jag inte alls pepp längre

08:41

Först: Åååååh, nu vill jag börja blogga igen!!!! Sen: Fan har ingen lust med något.


Alltså, luften gick lite ur mig. Främst pga en anledning: jag började läsa andra bokbloggar och känner att det är supertråkigt att blogga om samma sak som alla andra hela tiden. Och att läsa om samma saker hela tiden.

Det känns som att den gruppen av bloggare jag läser skriver om prick samma saker – jag själv inkluderat. Jag pallar inte se fler inlägg med prick samma tagg. Om The Cursed Child. Om Suicide Squad. Om De dödas röster. Känner inte ni andra bokbloggare också det här? Jag har tänkt på det här det senaste halvåret ungefär, att det känns oinspirerande att blogga när tio andra redan har bloggat om något, eller jag vet att tio andra kommer göra det efter. På vissa sätt inser jag ju att det är oundvikligt, men jag tänker också: Behövs JAG OCKSÅ? Vad kan jag tillföra här?

Jag har fasen haft många bloggkriser, men jag tror att den här är på riktigt. För det är liksom inget infall. Det är något som byggts upp under en lång period. Det senaste halvåret har jag alltså dragit mig för att publicera vissa inlägg. Det är böcker jag låtit bli att skriva om. Och de andra inlägg jag skriver blir liksom mest om psykisk ohälsa och andra saker som inte är böcker. 

Här skulle vi ju kunna avsluta med en liten utvärdering: Vad vill ni läsa om här egentligen? Vad förväntar ni er när ni klickar er in på min blogg?

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Men ja eller hur har markerat så många The cursed child och de dödas röster som lästa på Goodreads men kommer ju ändå skriva om cursed child själv pga måste ... och Stranger tings! Tycker den skrivs om överallt just nu? Har dock fortfarande inte börjat se så är ju kanske bra att jag ständigt blir påmind haha.

    Men alltså det är ju så. Alla vill hänga med = alla läser/ser/lyssnar på samma saker.

    Tycker dock inte du ska tänka att du inte tillför något, för även om en börjar markera liknande inlägg som lästa efter ett tag så tycker jag ofta att det är intressant att läsa olika personers tankar kring samma sak.

    Vad jag förväntar mig när jag klickar mig in här? Men alltså nästan mest tycker jag om dina sådana här inlägg, som liksom mest är dina tankar kring lite det ena och det andra. Eller alltså nu handlar det ju egentligen om en grej men aja ...

    Men alltså ... bäst tycker jag det är när det är en blandning av böcker, filmer, musik, ditt liv osv. Jag gillar överlag allting du skriver men ja - att du skriver? Jag läser liksom faktiskt dina tankar även kring de saker alla andra redan skrivit om. Även om det är trevligt med helt nya tips med :)

    Nu blev det rätt långt men så är det ibland. Kram!

    SvaraRadera
  2. Du om någon har väl ändå världens möjligheter som faktiskt jobbar i den nördigaste bokhandeln i landet. Skriv om det, och alla konstiga böcker som vi andra inte recenserar? Problem solved. Skickar räkning med posten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. MMM, varför har jag aldrig tänkt på det?! Borde passa på innan jag blir utlasad!!!! :))))

      Radera
  3. Om det är någon som skulle kunna få mig att läsa om t.ex. Suicide Squad eller De dödas röster (som jag inte känner mig så intresserad av), så är det du. Det det var inget du-måste-stanna-kvar-i-blogggvärlden-fjäsk. Det var sanning. :)

    SvaraRadera
  4. Håller med Sofie. Och så måste jag tillägga att oss läsare gör du nog glada med varje inlägg du skriver, vad än det handlar om. Du är SÅ annorlunda från de andra bokbloggarna. Så du måste kanske hitta nåt som du själv känner att du får ut nåt av så det hålls roligt för dig med. Men vid det här skedet säger jag nog vad som helst som kan tänkas peppa dig till att fortsätta så vad vet jag. :)

    SvaraRadera
  5. Har läst din blogg sen kanske ett år tillbaka och tycker om att läsa just för att det känns som att du har din egen alldeles unika röst. Just det här att du lyckas vara både humoristisk, allvarsam, kritisk och analyserande tycker jag är fantastiskt. Tycker att dina recensioner har en skärpa, att du lyckas sätta fingret på både problematik och vad som får vissa böcker att stå ut som extra uppslukande läsupplevelser. Det jag uppskattar mest är att du har ditt eget tonfall, detta oavsett om det handlar om recensioner, betraktelser, funderingar, utbildning, fritid eller eget skrivande. Och som tidigare författarskolestudent så tycker jag definitivt att du borde satsa på ditt egna skrivande. Skriv en roman, noveller, en essäsamling, låttexter eller poesi eller vad som helst som du har lust med. Ge bara inte upp ditt skrivande, för du har talang. Det behövs alltid skarpa hjärnor med vässade pennor (eller tangentbord).

    SvaraRadera
  6. Du skriver riktigt bra recensioner, vilket är vad jag förväntar mig när jag klickar in här - och har verkligen inte blivit besviken en endaste gång. Allt du skriver är perfekt och underbart, du är ärlig och ser brister eller underbara delar och du kan sätta ord på allt! Därför sticker du verkligen ut som bokbloggare! Inläggen här är verkligen så bra upplagda, inte för mycket spoliers och kritik på rätt ställe (kan hända att jag upprepar mig lite här...) Jag tänker genast på Litteraturvetenskapen (kurserna) och önskar att jag kunde sätta ord och tankar på sådant du lyckas med här och tänker för mig själv att du måste varit en jävel på alla seminarier :D

    När du inte skriver om böcker, utan mer om ditt privatliv och allt vad det innebär, så sitter jag minst lika fastklistrad. Det du skriver är alltid intressant och aktuellt. Visst, för mig var Stranger Things "gammalt" när du skrev ditt inlägg, men vad gör det? Du sprider sådant folk borde ha koll på, vad folk bör upptäcka och gör det galant! Andra gånger har jag ju noll koll :)

    Jag vill läsa mer om dina recensioner, om det är senaste böckerna eller gamla guldkorn gör nästan detsamma. Visst blir det rätt upprepande när alla bokbloggare här i Sverige mer eller mindre skriver om samma böcker, samma ämnen.. och då är det ju skönt med en förändring, låta läsarna upptäcka lite mer än enbart nästa bok som släppts av ett visst förlag. Exakt vad du skulle skriva om för böcker är svårt för mig att bestämma, det måste ändå finnas intresse från ditt håll. En sak jag kommer på är "klassiska" fantasyböcker, typ varför vissa författare fått större uppmärksamhet än andra. Möjligen lite bakgrund? Hur bra är deras böcker egentligen? Visserligen önskar jag att jag kunde göra sådana här inlägg själv, men har inte bloggat på bra länge och lyckas liksom inte komma tillbaka som det ser ut som just nu. Läser knappt böcker för tillfället :(

    Jag vill bara ha mer av dina inlägg, allt är intressant - även om det känns som att du skriver samma saker som "alla andra", tycker jag att du verkligen sticker ut!

    SvaraRadera
  7. Att "alla" skriver om samma sak gör att det blir som en diskussion. Samma ämne men olika åsikter och/eller framförda på olika sätt. Det är något jag gillar med bokvärlden. Att så många olika perspektiv på samma böcker (eller vad det nu kan vara) får höras. Sen läser man ju de inläggen man vill i slutändan. Men ändå.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg