Ett litet inlägg om att märka ord

08:33

Okej, äter frukost på jobbet och catchar upp på the latest OS-news. Satt och läste en artikel och bara: "Jahaaa, är det DAMFOTBOLL de pratar om!"


Detta hemska ord – damfotboll – har naggat mig och andra feminister i ögon och öron länge. Och nu när Aftonbladet helt sonika skriver "OS-fotboll" istället för "damfotboll" fattar jag först inte vad det är vi pratar om. PRECIS SOM DET SKA VARA! Eftersom vi inte vill göra skillnad på män och kvinnor! 

En annan trevlig grej jag upptäckte i måndags: jag fick ett läsex av Women in Science på jobbet (sjukt nice och snygg bok för övrigt, kolla in den!). Granskade baksidan lite väl noggrant och såg att de satt en ny streckkod över den gamla. Med precis samma ISBN-nummer som det gamla. Men med skillnaden: genre ändrad från "Women's studies" till "science/reference". En sådan liten grej att inte sälja vetenskapskvinnor som kvinnostudier, utan som VETENSKAP, men faktiskt ganska stort ändå.

Och båda grejerna är sådana där saker som män brukar tycka är att "märka ord", eller "men det spelar väl ingen roll". Jo. Jo, det gör det. För genom att säga damfotboll säger vi att det inte är riktig fotboll. Och genom att märka något som Women's studies talar vi om att det inte är riktig vetenskap. Så jag märker ord. För damer spelar riktig fotboll. Och kvinnor ägnar sig åt riktig vetenskap. 

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Heja heja!

    Nästa steg: lönerna. Hörde att en elitfotbollsspelare med snopp tjänar ca. 70 000:- i månaden och de med snippa tjänar 10 000:-. Sjukt knäppt! Jag trodde en spelade fotboll med fötterna och inte könen. Å andra sidan är det knäppt att det går att tjäna 70 000 på att sparka boll. Jag brukar också sparka boll på jobbet (förskola), men inte får jag ens i närheten av den lönen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar, men jo, det är sjukt. Dock är ju inte snopp = man, men tja. Med tanke på mossigheten inom sportvärlden skulle det inte förvåna mig om alla var just cismän också...

      Radera
  2. Hej! Kommer ihåg författaren till boken Women in Science? För det verkar som en sjukt bra bok men hittar inte riktigt den när jag googlar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit, sjukt sent svar, sorry för det, men den här är det! https://www.goodreads.com/book/show/27405561-women-in-science

      Radera

Instagram

Populära inlägg