Hur jag känner inför Rowlings Wizarding World

07:30

En sak som jag har jävligt svårt för: författare som inte förstår när det är dags att sluta. En författare jag alltid respekterat för att hen haft vett att sluta i tid: J.K. Rowling.


*paus för sorgsna suckar*

Sen kom meddelandet om Fantastic Beasts. Sure babe, tänkte jag. Det kan jag absolut gå med på. Samma universum, inget att göra med Harry alls. Topp, det blir säkert skitbra. Sen kom The Cursed Child. Okej, jo, jag ställde mig skeptisk. Det gjorde jag. Men det hindrade mig inte från att förhandsboka, köpa måndagen efter den släpptes och sen läsa klart den i ett andetag. Och när det hela var slut var den enda klump jag hade i bröstet besvikelse (jag såg i grupper på Facebook att folk GRÄT när de läste slut den?!).

Inte på boken. Nej alltså, boken var allt jag förväntade mig att den skulle vara. Den var sämre än att inte veta. Inte hälften så angenäm som att spekulera och undra. Nej, jag är besviken på Rowling. För att hon helt plötsligt inte haft vett att sluta i tid, för att hon har blivit en av dem som pumpar mer substans ur saker som redan är färdiga. Som släpper förbi undermåliga verk i en serie som redan är komplett.

Så var The Cursed Child så dålig? Nä, det tycker jag inte. Men det här kan aldrig bli Harry Potter för mig. Jag vägrar erkänna The Cursed Child till min kanon – lika lite som jag anser fanfiction vara en riktig del av berättelsen. Och det är väl så jag ser det här. Som en spekulation i vad som kunde ha hänt 19 år senare. Inte någon sanning.

Och sorry J.K, men något gick sönder i vår relation efter det här. 

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Trots att jag faktiskt gillade att läsa cursed child så håller jag med dig. Nu har det faktiskt blivit lite väl mycket av en sak som redan hade ett perfekt slut. Tänker inte heller på Cursed Child som en _riktig_ Harry Potter-bok, kände för mycket som fanfiction för att bli det. Och erkänner den inte som den verkliga fortsättningen pga så himla många saker som kändes fel ...

    Tror teatern kan vara fin, men alltså ... visst är jag lite besviken på att hon var tvungen att skriva en berättelse ingen behövde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså sista meningen sammanfattar nog vad jag tänker. Det här att tillfredsställa folk som inte efterfrågar en fortsättning... För jag tror aldrig jag verkligen pratat med någon som på riktigt tycker att det är en bra idé och som önskar att HP ska fortsätta liksom...

      Radera
  2. Jag är också allergisk mot författare som "glider vidare på succévågen", som jag brukar säga. Vad hände med att sluta på topp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur... Finns rätt många band som också skulle behöva ta till sig detta, hehe.

      Radera
  3. Hej igen haha. Jag håller på att lyssna på Dedldas röster och tycker det är SÅ BRA. Älskar hur spännande det är och älskar det lite övernaturliga. Så tänker att jag kanske kan gilla skräck i bokform ändå? Det här är väll kanske inte helt och hållet skräck - eller? - men det har ändå fått mig att vilja ge skräck en chans för älskar blandningen på att bli skrämd men ändå veta TT det inte är verkligt. Men alltså jag har ingen aning om vad jag ska börja. Ingen aning om vad som är bra eller vad som skulle passa en nybörjare. Tänker att du kanske vet? Du har ju läst rätt så mycket skräck? Skulle superglada ta emot tips isåfall! Tack på förhand :) kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååh, jaa, kan planera ett blogginlägg om detta! :D

      Radera

Instagram

Populära inlägg