Suicide Squad och Marvel-komplexet

07:30


Jag tror vi alla kan enas om att Marvel lyckats hundra gånger bättre med hela sin filmgrej än vad DC har. Alltså visst, jag gillar ju Dark Knight-trilogin, men överlag är dark & gritty inte alls min grej (vilket väl är anledningen till att jag inte är speciellt intresserad av DC's serier heller. Förutom Suicide Squad dårå. Superman can go f himself för det är fasen den mest ointressanta superhjälten i världshistorien). Så när Suicide Squad annonserades tänkte jag att fasen, DC goes Marvel. Det kan bli riktigt bra.

Men som sagt – att DC har svårt att mäta sig med Marvels filmuniversum märks tydligt – även om det märks lika tydligt att de åtminstone försöker ta upp kampen. Desperat (en person bakom mig på bion sa något under eftertexterna som sammanfattar det hela ganska bra: "Varför går folk? Har de aldrig sett en Marvel-film tidigare?" Den som sett både Suicide Squad och Batman v Superman vet att DC placerar sina mid-credits och inte post-credits).

Suicide Squad blir dock inte så himla mycket mer än rätt så hjärndöd action. Till exempel finns det ju potential att diskutera om ändamålen helgar medlen och vilka som egentligen är the bad guys – något som touchas lite lätt på genom ca ETT enda SKÄMT. Sen fattar jag inte varför alla action-sekvenser är så jävla långa? Är det verkligen någon som tycker att det är kul att titta på när de bara... Slåss? Det är vid sådana tillfällen jag önskar en fick plocka fram sin mobil på bion.

Sen har en hel hög av karaktärerna bara tappat karaktärsdrag. De reduceras till små detaljer i deras personligheter, vilket också gör att jag har svårt att komma ihåg vilka karaktärer som ens var med. Harley Quinn och Deadshot är egentligen de enda som inte reduceras till 100% ensidighet. Alla andra har ett personlighetsdrag som de sedan håller fast vid filmen ut. När jag googlade fram bilden ovan frågade jag Victor: "Vemfan var Slipknot?" och ingen kunde komma på vem det var förrän vi googlade fram en spoiler.

Sååå, totalt utan djup, men ändå underhållande. Alltså jag tycker ju att den är fett värd bara för Margot Robbie som Harley Quinn. Och ögongodiset Cara Delevingne. Och den skiiiiiitsnygga karaktärsdesignen av både Harley Quinn och The Joker. Gillar skarpt hur de använt drag från deras tecknade karaktärer för att göra dem till riktiga personer. Alltså det HADE ju gått att göra de precis lika typ, men detta är sjukt awesome. Vet att många var upprörda över The Jokers tatueringar efter teasern som släpptes förra sommaren(?), men jag tycker bara det är nice. Dels på grund av när en stör folk lite (på bra sätt OBS OBS).

Alltså slutsatsen är att jag tycker ni kan se den. Bra film liksom. Men förvänta dig inget mer än att bli underhållen och att snarka dig igenom för mycket actionscener. Då blir det nog bra. 

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg