10 böcker jag tvingades läsa

07:30

Kollade upp vad det var för Top Ten Tuesday-tema, och kände att det ju ändå är ganska nice att få välja ett gammalt tema istället för att vara bunden – nu när det är första efter semestern. Jag valde ett från januari 2014 – nämligen böcker jag "tvingats" läsa.

1. The Lord of the Flies – William Golding
Alla som INTE tvingats läsa den här räcker upp en hand. Näää, tänkte väl det ;) Nejmen, jag tror att jag är en av få som blivit tvingad att läsa den i skolan och som faktiskt GILLAT den. 'Cause I did.

2. Flyga drake – Khaled Hosseini
Om min engelsklärare Pernilla från första året i gymnasiet – ja, innan jag började på Rytmus, när jag fortfarande gick kvar på Globala – läser min blogg vill jag bara säga: Det blev ju mänska av mig mä. Trots att jag totalt missat uppgiften att läsa denna på engelska och brände igenom den på svenska på en eftermiddag för att kunna diskutera den dagen efter. Och så vill jag hälsa att jag läser ganska mycket böcker på engelska nuförti'n. Så inte behöver du vara orolig för mig inte. Jag pluggade till och med en termin engelska på högskola.

3. Ett öga rött – Jonas Hassen Khemiri
Förlåt farmor, men genom åren har du faktiskt tvingat mig att läsa en himla massa böcker jag inte fattat poängen med. Den här – bland andra. Jag vet att du också tvingade på mig Godnatt, mister Tom och Tordyveln flyger i skymningen – böcker som jag läst om och om och om igen och är väldigt tacksam för att du prackade på mig. Men det här var kanske inte ditt bästa boktips.

4. I taket lyser stjärnorna – Johanna Thydell
Det jag minns bäst från läsandet av den här boken var min frustration över att jag inte fattade hur jag skulle svara på analysfrågorna. Till den svenskläraren vill jag tala om att jag numer pluggar litteraturvetenskap.

5. Hon går genom tavlan ut ur bilden – Johanna Nilsson
Saker jag minns från den här boken: Nada. Eller jo, det fula omslaget. Men jag vet att jag har läst den.

6. 1984 – George Orwell
Det här var helt jag själv som tvingade mig. Eller ok, kanske lite peer pressure. Eller lite en-persons-tryck. För det var nog bara Victor som tjatade. Eller räknas ögonen på det äckliga omslaget jag har som personer? I så fall peer pressure. Det här äckliga har jag. 

7. En dag – David Nicholls
Denna "tvingades" jag läsa för att jag var på bokcirkel om den. Helt ok tvång, pga mycket bra bok.

8. Northanger Abbey – Jane Austen
Alltså som littvetare tvingas en ju läsa en jäkla massa böcker. Sällan behöver vi i och för sig läsa hela böckerna, men den här är en sådan som jag läste hela av. Det är fortfarande den enda Austen-bok jag läst (Emma blev aldrig färdigläst i våras, och jag tycker nog inte att Stolthet och fördom och zombier riktigt räknas...), men jag minns den som riktigt bra!

9. Vinterviken – Mats Wahl
Ännu en littvetar-bok, men denna gillade jag INTE. Var dessutom besatt genom hela boken av att fundera på vilken jävla höjd med en skog som han gömde pistolen på. Bor nämligen själv i Tumba och har så många gånger kört mellan Tumba och Alby och funderat på just det här. Är det den närmast Ica Maxi? Eller den med el-ljusspåret? Eller den precis vid Hågelby? Eller den efter? Gissar att det är den precis vid Ica Maxi, eftersom det är på cykelavstånd från Alby även för en liten unge.

10. The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro
Alltså en jobbig grej: Om ni skrivit kandidatuppsats i littvet är mitt största tips till allmänheten att plugga första terminen engelska. Ni kommer inte alls bli skitfrustrerade på alla som ba: "Ahmen han säger ju det här i boken" och jag ba: "Aaa, fast vi har ju PRECIS konstaterat att berättaren är opålitlig. Betyder det att vi kan lita på att det han säger i boken är sant?! NEJ!!!!!" :))))) (Ok, jag vet att jag är elitist, men det är skitjobbigt att plugga med folk som inte har någon universitetsvana när en själv har det. Kände mig som hela klassens mamma för att folk bara: "Till när ska vi ha gjort det här? Var får en tag på texter?" osv, och jag inte: "MEN LÄS INSTRUKTIONERNA", utan istället: "Det ska vi ha gjort till då och här hittar du alla texter". The curse of being me)

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag blev faktiskt inte tvingad av läsa Flugornas herre utan valde det helt själv för bara något år sedan :P. Ett öga rött däremot tvingades på mig under gymnasiet och jag har väl tjatat ganska mycket om hur mycket jag ogillar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick välja på att läsa Ett öga rött i gymnasiet också, men då hade jag redan läst den och kunde välja att läsa en annan bok. Så slapp i alla fall hålla på och diskutera och sånt.

      Radera
  2. Jag tycker det är intressant att se hur olika det är vilka böcker en tvingas läsa i skolan. Ett öga rött är tydligen väldigt vanlig, men den har jag aldrig läst och har inget minne av att den ens var uppe på tapeten på svensklektionerna. Däremot önskar jag att 1984 hade funnits med på lektionerna, eftersom jag ännu inte läst den och verkligen vill...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1984 fick jag inte heller läsa i skolan, däremot kunde jag välja att läsa Animal Farm (men valde Lord of the Flies istället. Minns inte om jag hade läst Animal Farm tidigare eller om jag gjorde det efter). Men du borde läsa 1984 alltså :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg