Borttappad

00:00

Shaun Tan stötte jag på för första gången på alldeles nyligen. När jag läste Kelly Links novellsamling "Fel grav" gillade jag illustrationerna betydligt bättre än själva berättelserna. Illustrationerna i denna bok är alltså gjorda av Shaun Tan. Genast ville jag vet mer om honom. Då upptäckte jag att förlaget Kabusa faktiskt så sent som i mars hade släppt en av hans böcker – Borttappad.

Borttappad är en fantastisk liten berättelse om när Shaun hittade en sak som var borttappad. De lekte tillsammans i en hel dag, och på kvällen följde den borttappade saken med hem till Shaun. Dock blev hans föräldrar inte speciellt glada, utan sa att han skulle göra sig av med den borttappade saken.
Borttappad är dock inte bara en fantastisk berättelse, utan också en fantastiskt fin bok. Varje sida är ett helt eget konstverk. Jag finner detaljerna otroligt roliga. Till exempel att han går runt och bär på boken ”What bottle top is that? 4th edition” under armen när han letar efter kapsyler. Allting är liksom så otroligt fyndigt.

När jag blivit äldre har jag upptäckt att filmer och böcker jag älskade som barn blivit ännu roligare nu. Jag upptäcker detaljer och referenser som jag inte upptäckte som barn. Nu har jag ju inte läst den här boken som barn, men jag skulle kunna tänka mig att det hade varit en sådan bok. Jag uppskattar fyndigheten och alla fina detaljer så himla mycket. Det är en bilderbok som gärna har stående i min bokhylla. Barn skulle nog också gilla den. Men det är ändå en bilderbok som väldigt bra passar en nästan vuxen version av mig själv.

Borttappad | Shaun Tan | Kabuza Böcker | 2012

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg