Lästips internationella kvinnodagen

22:23

Förra året tipsade jag om böcker som är passande att läsa när det är den åttonde mars - alltså internationella kvinnodagen. Jag tänker göra ett likadant inlägg i år. En dag tidigare dock, så att ni hinner gå och låna böckerna imorgon och börja läsa lite redan då (och för att jag jobbar hela dagen imorgon)!
Det är två gamla böcker som jag läst under året, och två nyare böcker som jag vill se till att ni inte glömmer bort. Jag börjar med de två äldre.

Egalias döttrar - sjukt bra och tydlig bok. Ändå känner jag ack så få som har läst den. Den handlar om Petronius som lever i landet Egalia. Där är det kvinnorna som styr. Männen måste äta p-piller och använda pehå. Petronius får nog och ansluter sig till amskuliniströrelsen.
Boken är skriven av Gerd Brantenberg och finns utgiven på Pocky.

Flickan och skulden är en nygammal (gavs ut i ny reviderad upplaga förra året, men är urspungligen från 2002) reportagebok om våldtäkter. Det Katarina Wennstam presenterar i boken är skrämmande, trots att jag tror att många av oss egentligen redan vet det här. Den här boken har jag faktiskt recenserat, så om ni klickar på länken kan ni läsa mer om boken. Ett favoritcitat jag alltid använder så fort våldtäkter kommer på tal är: "Killarna blir kungar, tjejen måste flytta" och kommer fårn den här boken.
Katarina Wennstam är alltså författare till denna fantastiska bok. Utgiven av Månpocket.

Nu kommer de två nyare böckerna. Egentligen är de så pass nya och relativt välkända att de nästan känns fåniga att ta upp. MEN jag tycker att det är viktigt att de inte glöms bort. Så här kommer de i alla fall.

Pojkarna. Yes, klyschigt att gilla Augustpris-vinnare, och ännu klyschigare att tipsa om. Men den är BRA. Den har jag också recenserat, så den kan ni läsa mer om om ni klickar på länken. Men snabbresumén ser ut såhär: Kim, Momo och Bella är 14 år gamla och kan med hjälp av ett frö förvandla sig till pojkar. Vilket Kim gör, många gånger om. Tills hon inte kan sluta.
Jessica Schiefauer har skrivit och Bonnier Carlsen har givit ut.

Ja till liv! är den andra lite nyare. Det är en ABC-bok som diskuterar en mängd olika saker, ofta med genus-perspektiv. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva det här seriealbumet för att det är så himla flippat och fantastiskt. Läs det bara, okej?
Skrivet och ritat av Liv Strömquist och utgivet av Galago.

Nå, vad ska jag själv läsa imorgon? Om jag hinner läsa ett endaste ord i en bok kommer jag kasta mig över John Greens Förr eller senare exploderar jag. Och jag hoppas verkligen att jag kommer hinna.
Rubrikreferens: Egalias döttrar.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg