Mitt första möte med skräck

08:22

I en av kurserna jag läser just nu skulle vi skriva ett inlägg om våra första skräckmöten och hur de påverkade oss. Eftersom jag skrev om böcker tänkte jag att det ju faktiskt kan vara intressant att posta även här!

Mitt första möte med skräck kom i form av en bok med spökhistorier av Dan Höjer som min storasyster hade. Jag måste ha varit yngre än 6 år när jag upptäckte boken, men äldre än 4, eftersom jag läste dem själv. Jag var fullkomligt livrädd medan jag läste (speciellt som berättelserna i just den här boken var kopplade till riktiga platser i Sverige), men kände samtidigt en viss fascination. Jag minns den där boken så väl. Jag läste den om och om och om igen, och jag tror fortfarande att det är en av dem böcker jag läst flest gånger.

Som barn var jag väldigt rädd av mig – jag drömde t ex ofta mardrömmar och trodde sedan att sakerna jag drömde om fanns på riktigt. Det dröjde så länge som till att jag var 13 år innan jag över huvud taget satte ner fötterna på golvet när det var mörkt i rummet. Hursom så tror jag faktiskt att den där boken var bra för mig. Jag kan inte minnas att jag någonsin drömde mardrömmar om det jag läste om, för att det liksom på ett sätt konkretiserade faran och dessutom placerade den på andra platser än där jag själv befann mig. Jag var rädd när jag läste, men jag skulle inte säga att berättelserna triggade mina mardrömmar.

Jag tror att det som skrämde mig med berättelserna var att det liksom var saker som inte var hela (alltså både saknade kropp och var liksom känslomässigt ”trasiga”) och som inte skulle vara här. Trots att många av historierna bara handlade om att någon såg dessa spöken – och alltså inte att spökena skadade någon – var jag nog också rädd för att de skulle göra mig illa. Det här tänker jag också speglades i de mardrömmar jag hade – de saker som jag blev rädda för var ofta djur på fel ställen (rävar och ormar var frekvent förekommande) och de skadade mig alltid.

Sammanfattningsvis skulle jag alltså säga att den här skräckupplevelsen var bra för mig, eftersom det skapade ett konkret hot och placerade det någon annanstans.

Hur såg era första skräckmöten ut?
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg