Recension: Underbart! - Karina Ericsson Wärn

07:35

Efter att jag läst klar Banbrytande mode kände jag att jag definitivt inte var klar med Karina Ericsson Wärn, och lånade bara ett par dagar senare den här på biblioteket.

Underbart! Flärdfull lust och sköna råd: om trosor, balkonetter och andra kroppsnära ting handlar precis som det låter som - om underkläder. Genom boken varvas underklädestips med historia. Jag gillar att det faktiskt är varvat i boken, istället för att vara helt uppdelat. Dessutom finns det med ett kapitel som påminner om Banbrytande mode - som helt enkelt handlar om uppseendeväckande och ibland stötande underklädesmode.

Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om underkläder tidigare. Enkelt ska det vara, bomullstrosor som går att tvätta i 60 grader och bh:ar köps enbart på rea när de jag har verkligen inte är användbara längre. Och så har jag kanske två som jag varvar och har under exakt allt. Den här boken har inspirerat mig till att faktiskt se över min underklädesgarderob (när jag har råd... det är ju det där med att ha en studentinkomst) och kanske investera i lite kläder som faktiskt är snygga och håller, istället för att köpa trepack trosor på Ica Maxi.

Något som jag dock tyckte kändes lite olustigt när jag läste boken var en viss dubbelhet. Samtidigt som det lite underförstått framförs kritik mot en smalhetsnorm, och att det visas illustrationer på olika sorters kroppar blir den ändå stundvis lite smalhetsig - framför allt i det första kapitlet. Och samtidigt som jag vill tänka lite mer "fuck flattering" och att ingen ska komma och säga åt mig vad som är rätt och fel i klädsammanhang, så känns det som att jag faktiskt har saker att hämta i den här boken. Jag känner också att all info som finns i den här är omöjligt att hålla i huvudet för mig, så det hade varit bra att kunnat slå upp och liksom uppdatera sig lite då och då. Därför klickade jag hem boken från Bokbörsen redan innan jag hade läst klart den.

« Karina Ericsson Wärn | 192 s. | Albert Bonniers | 2007 | Goodreads »
__________________________________________________________________________________