Recension: Kyrkogårdsboken - Neil Gaiman

08:22

Nobody Owens (eller Ingenman, som han heter i översättningen) är uppvuxen på kyrkogården, uppfostrad av spöken och (strongly implied, men aldrig uttalat) en vampyr. Som spädis mördades hans familj, och mannen som dödade familjen finns fortfarande där ute. Och han letar efter Nobody.

Boken behandlar Nobodys olika strapatser på och utanför kyrkogården. Den gången då han råkar hamna i Gastheim, eller då han börjar skolan. Jag hade lite svårt att komma in i den här boken i början, då jag hade lite svårt för att se meningen med de olika små berättelserna. I slutet får alla dessa små berättelser sin betydelse, men fram till dess känns det inte som att det finns någon direkt röd tråd eller grund i berättelsen. Ju närmare slutet jag kom, desto mer gillade jag dock boken. Även om jag - vilket jag redan uttryckt - inte är helt frälst.

Jag har alltså läst översättningen, men tänker ändå envisas med att kalla honom för Nobody istället för Ingenman. Dels för att det låter (förlåt mig, men alltså) töntigt, och dels för att jag tycker att det är en så jäkla patriarkal översättning. Sen NÄR började "nobody" betyda "ingen MAN". Alltså nej.

Ärligt talat, enda anledning till varför jag över huvud taget tog mig igenom den här boken var för att jag var tvungen att läsa den i sommarkursen jag läser. Jag vet inte hur många gånger jag tänkte: "Nu skiter jag i det här, jag orkar inte mer". Jag har över lag svårt för böcker som är "anekdotiska" - som alltså bara berättar lösa berättelser som inte har något tydligt sammanhang (förutom att det handlar om samma person). Jag tycker att det dröjer lite FÖR lång tid innan allt bakas ihop (även om det faktiskt gör det på slutet). Jag började läsa den här för kanske två år sedan, och då fick jag inte heller till det. Då gav jag upp innan jag nått slutet av första kapitlet. Alltså, jag vill hemskt gärna älska Neil Gaiman som precis alla andra, men DET GÅR INTE. Okej.

För någon som klarar av det här med korta berättelser utan något större mening kan jag ju se att boken är rätt så charmig, men för mig fungerar det verkligen inte.

« Kyrkogårdsboken | Neil Gaiman | 336 s. | BonnierCarlsen | 2010 | Goodreads »
__________________________________________________________________________________