Top Ten Favorite Classic Books / Classics I Want To Read

08:20

Den här veckans tema i Top Ten Tuesday är ens bästa klassiker eller klassiker som en vill läsa. Jag kommer köra en kombo av både också - helt enkelt fem av varje.

Jag är ju superdålig på att läsa klassiker, men jag tycker definitivt att det går att hitta helt fantastiska guldkorn. Sådana där böcker som bara stannar med en resten av livet (det finns ju en anledning till att de är klassiker, förstås). Dock tycker jag att det brukar behöva sållas lite.

Jag tänker börja med mina bästa klassikertips:

  1. Läs inte klassiker för att de är ju klassiker. Det hjälper inte att du har läst den om du ändå inte uppskattade läsupplevelsen. 
  2. Jag försöker hålla mig till ungefär samma genrer jag läser i vanliga fall, och det är faktiskt förvånansvärt lite som skiljer böckerna åt. Vissa saker är universella liksom (typ kärlek, same same) och fungerar jämt.
  3. Ge inte upp. Om det är väldigt gamla böcker kan språket ibland vara lite svårt att komma in i. Men väldigt bra berättelser kan dölja sig bakom väldigt mossigt språk, så ge inte upp. Efter ett tag brukar en komma in i jargongen och då blir det lättare.


Favorite Classic Books

  1. 1984 - George Orwell
    All these years - älskar fortfarande den här boken. Det tog tre försök innan jag ens tog mig igenom den, men det var så värt allt slit.

  2. Det mest förbjudna - Kerstin Thorvall
    Den här boken läste jag i maj, och jag bara älskade den. Instantly. Love at first sight. Tror det tog 40 sidor innan jag var fast.

  3. Dödssynden - Harper Lee
    Alltså, det finns inget jag kan kommentera på den här. Alla borde läsa den. ALLA.

  4. Alice's Adventures in Wonderland - Lewis Carrol
    Alice, Alice. Alice hade en speciell plats i mitt hjärta redan innan jag läste boken på riktigt, och jag kan ju säga att jag inte älskar berättelsen mindre nu. Snarare mer. Helt fantastisk.

  5. Lord of the Flies - William Golding
    Jag vet inte hur många gånger jag hört andra littvetare säga att de avskydde Flugornas herre, men jag gjorde faktiskt inte det. Trots att jag blev tvingad (nåja, jag fick välja mellan den, Animal farm och To Kill a Mockingbird på engelskan) att läsa den uppskattade jag den väldigt mycket. Och grät och grät till tårarna var slut förstås.

Classics I Want To Read
  1. Brave New World - Aldous Huxley
    Som ett stort dystopi-fan måste jag ju bara läsa den här. Det är kanske helt enkelt den jag ska gå till Östersunds bibliotek och låna, eftersom jag inte själv äger den! Okej, projekt: Brave New World under sommaren alltså!

  2. Through the Looking-Glass, and What Alice Found There - Lewis Carrol
    Trots att jag älskade Alice's Adventures in Wonderland har det inte blivit av att jag läst den här. Dessutom står den i min bokhylla, så det finns ingen anledning till att inte göra det.

  3. The Bell Jar - Sylvia Plath
    Den här har jag ju berättat om förut, men jag blev sugen på den i höstas. Den får nog dock vänta till jag kommer hem igen, för tänkte trots allt inte plocka med mig den.

  4. Beloved - Toni Morrison
    Under littvet 1 var jag en mycket slapp student och läste ca hälften av allt som stod på litteraturlistan. En utav de böcker som uteblev var den här. Under diskussionen som jag inte kunde delta i blev jag dock mycket sugen på att läsa den. Jag kanske skulle ta och slå till på Bonnier Pockets superfina nyutgåva? Hum, tåls att fundera på...

  5. A Little Princess - Frances Hodgson Burnett
    Jag vill minnas att jag såg den här som film när jag var liten! När jag plockade fram Den hemliga trädgården för att skumläsa inför en lektion nu i våras kom jag att tänka på den här och blev smått besatt vid tanken på att skaffa den. Dock verkar den vara svår att få ta på (på svenska, engelska kollade jag aldrig. Men det kanske vore en idé), men jag tänker inte ge upp! Jag vill fortfarande verkligen läsa den.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Alice i Underlandet vill jag nog läsa, har en liten aning om att den inte alls är lik sagan man fick läst för sig som liten ;) Såg filmen med Johnny Depp för ett tag sedan och blev ännu mer sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Trevlig lista. Alice och Harper Lee står på min att läsa lista.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg