Bokbloggsjerka 20 – 23 mars

13:44

Jag lämnade in mitt kandidatprograms sista hemtenta igår och alla förpliktelser bara rann av mig efter det - så även bloggandet. Därför blir det lite senare idag än normalt, men det står ni väl ut med. Idag är det ju jerka som står på temat, och den här veckan låter den såhär:


Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar.



Okej, om vi delar upp det. Hur jag interagerar med mina läsare: Svarar på kommentarer. Jag försökte använda facebook ett tag, men det rann ut lite i sanden för att jag glömde bort eller inte orkade. Så just nu handlar det bara om att svara på kommentarer, vilket jag försöker göra så ofta som möjligt - om jag tycker att jag har något vettigt att svara. Vissa kommentarer finns det ju liksom inte så mycket att kommentera på.

Lockar nya läsare och får befintliga läsare att fortsätta besöka bloggen: Bloggar. Seriöst. Jag är urkass på att kommentera på andras bloggar. Däremot länkar jag ju till tex Adlibris och andra ställen där inläggen pingas - det drar faktiskt en hel del läsare. Annars gör jag inte speciellt mycket, och har aldrig gjort det heller. Det klart att till exempel jerkan är ett sätt att dra hit nya läsare - men om vi tittar statistikmässigt är fredagarna bland mina sämst besökta dagar på hela veckan. Så himla mycket läsare drar det helt enkelt inte. Trots att jag är urusel på att markandsföra min blogg (jag hatar dessutom att prata om det irl, men ibland kommer det ju tillfällen när en måste. Eller tillfällen då jag faktiskt kan vinna något på det *hostarbetsintervjuerhost*) har jag byggt upp en ganska bra läsarskara. Jag vill tro och hoppas innerligt att det är för att mina läsare märker att jag tycker att bloggandet är kul och att de tycker att jag är bra på det. Svårare än så är det liksom inte.

Angående vad som driver mig till att blogga och hur mycket jag tänker på läsare: Jag skulle ljuga om jag sa att läsarna inte är halva anledningen till varför jag bloggar. Jag älskar mina läsare, jag älskar alla kommentarer jag får och det är värt alla gånger det känns jobbigt eller stressande. Men sen är det också kul att skriva. Så jag antar att det handlar om en kombination av läsandet, skrivandet, diskuterandet och interagerandet med läsarna.

Du kanske också gillar

17 kommentarer

  1. Det är väldigt viktigt att man tycker det är kul att blogga!

    SvaraRadera
  2. Ja, det hade ju inte varit lika kul om ingen någonsin kommenterade det man skrivit, men jag kan inte påstå att det är huvudsyftet. Det är en bonus :)

    SvaraRadera
  3. jag länkar till typ Bokus för att det blir lättare för den intresserade läsaren hitta boken.

    SvaraRadera
  4. Din sista mening tycker jag sammanfattar bra själva idén med att blogga, läsandet, skrivande, diskuterande och att integrera med läsare.

    SvaraRadera
  5. Ja lite läsare är ju trevligt. Och att du har gott om läsare förstår jag, för det är en av de trevligaste bloggarna i mitt tycke. :-)

    SvaraRadera
  6. Även om man bloggar mest för sin egen skull så vore det otroligt tråkigt om inte en enda person läste vad man skrivit. Några besökare vill man allt ha :)

    SvaraRadera
  7. Varje kommentar gör ju så man lyser upp när man får dom :)

    SvaraRadera
  8. Kanske är det dags för mig att starta upp fb-sidan Ewa K. Men jag borde också bli bättre på att kommentera bloggar jag besöker. Ibland handlar det om det där tråkiga fenomenet tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det är ju inte så mycket bevänt med att ha en facebooksida om den ändå inte används. Men om du tänker använda den tycker jag absolut du ska göra det! :)

      Radera
  9. att läsa och formulera sig om det man läst är väldigt givande. och att läsa andras bloggar där de läst och formulerat sig är intressant. att ge och få kommentarer är inspirerande

    SvaraRadera
  10. Även om man bloggar för sin egen skull är det så himla kul att med läsare och att få kommentarer :)

    SvaraRadera
  11. Jag är också dåligt på att kommentera bloggar jag besöker men jag börjar här och lovar mig själv att bli bättre på det ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag har försökt tänka på det också de senaste dagarna efter det här ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg