Bokbloggsjerka 13 – 16 mars

08:05

Nästa vecka ska jag försöka blogga lite bättre, men då är det hemtenta-skrivning, så vi får väl se. Enligt mina erfarenheter brukar dock just bloggande vara ett ypperligt bra sätt att prokrastinera, så jag lär ju knappast hålla mig bort härifrån!

Innan vi tar helg är det ju dock dags för jerkan, som denna veckan låter såhär:

Hur hinner du läsa så många böcker?


Det handlar ju om prioriteringar. Så frågan är snarare vad jag inte gör (men borde göra) när jag istället läser. Så här är en lista på saker jag inte gör:

- Läser dagstidningar. Varken DN på morgonen eller Metro på tåget. Har inte ens en nyhetsapp i telefonen.
- Städar. Alltså det klart jag städar NÅGON gång, men inte så ofta som det här hemmet skulle behöva.
- Väntar. Varför ska jag sitta och vänta och gör ingenting när jag kan läsa en bok?
- Praktiserar mindfulness. Se ovan. Alltid näsan i en bok.
- Tittar på TV. Den här månaden har jag dock tittat ovanligt mycket på tv! Det vill säga: Två gånger.
- Tittar på film/tv-serier. Någon månad hade jag och sambon som projekt att titta minst ett avsnitt per kväll. Det har liksom runnit ut lite i sanden nu...
- Spelar dataspel - även fast jag skulle vilja. Jag gillar att spela, men tycker sällan jag har tid för just det.
- Pluggar. Faktiskt. Är världens sämsta pluggare - åtminstone när jag tycker det är ointressant.
- Motionerar. Fast det tänkte jag förstås att det skulle bli ändring på rätt snart.

Sen måste jag ju säga att det lär handla om också att läsning föder läsning. Alltså ju mer en läser, desto snabbare blir en ju. Det handlar ju om att öva upp vanan. Jag kan känna att jag läser mycket långsammare efter perioder av lässvackor också - det räcker liksom för att tappa flowet.

Du kanske också gillar

20 kommentarer

  1. Mycket av TV-tittandet har jag också prioriterat bort.

    SvaraRadera
  2. Spelar spel gör inte jag heller nu, jag önskar jag hade ro till det men jag blir så snabbt uttråkad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner samma. Alternativt blir stressad för det känns som att jag kan göra bättre saker...

      Radera
  3. Kan hålla med om nästan samtliga punkter. Fast visst måste nästan läsning vara detsamma som mindfulness ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se vad jag svarade till Helen längre ner!

      Radera
  4. Morgontidningen släpper jag inte frivilligt. Men allt det andra kan jag välja bort till förmån för en god bok. Frågan är om det kan räknas som mindfulness när det inte är ens egen verklighet man är "mindful" av? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis! Jag har svårt att släppa min sudoku/korsord dock. Det hänger kvar!

      Radera
  5. Men är inte läsning ett sätt att praktisera mindfulness? Det tycker jag i alla fall =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tycker inte jag. Minfulness handlar ju om att betrakta sin egen situation och öva på att inte vara sysselsatt. Eftersom läsning ändå är sysselsättning kan det knappast räknas.

      Radera
  6. Nickar igenkännande åt dina punkter. När jag läste vid universitetet hände det att den låg en bok i mitt knä under vissa föreläsningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, näej, så långt skulle jag faktiskt aldrig sträcka mig.

      Radera
  7. Motionera och städa är två saker som faktiskt går att kombinera med läsning om boken är en ljudbok! Och båda dessa blir mycket mindre plågsamma med en ljudbok i öronen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt (här under) är jag inget stort fan av ljudböcker tyvärr :(

      Radera
  8. Men motion och ljudböcker borde funka ihop. Så blir det liksom ännu mer lästid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte ljudböcker så mycket, det fungerar dåligt för mig. Har svårt att komma ihåg och sådär när jag lyssnar. Podcast fungerar bättre då.

      Radera
  9. Vet inte heller om det kan räknas som ordentlig mindfulness men min kurator jag gick till för något år sedan tyckte det var bra att jag läste och kunde använda det hemma om ångesten började trycka på. För att hjärnan inte kunde läsa och springa iväg i panik samtidigt.

    SvaraRadera
  10. dagstidningar ett absolut måste. mindfulness är det väl när man läser en bok? motionen får naturligtvis inte glömmas. men det går ju att kombinera med bok. dataspel onödigt liksom städning

    SvaraRadera
  11. Roligt inlägg. Jag undviker i princip alla de punkter du nämnde, jag också. :)

    SvaraRadera
  12. Dataspel har jag inget intresse för och det verkar spara en del tid.

    SvaraRadera
  13. Ja det är mycket man inte gör på grund av att man läser :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg