Bokbloggsjerka 24 – 27 april

11:04

DEN HÄR VECKAN HAR VARIT SÅ SEG! Men äntligen fredag! Jag ska avsluta veckan med att se nya Avengers med min lillsyster. Pepp! Men veckans jerka kommer först:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!


Jag kan hålla med, men tycker att åtminstone JAG blivit bättre på senaste tiden att läsa mindre nya böcker (eller okej, kanske inte just på sekunden då jag läser mycket böcker som inte ens kommit ut än i och med praktiken).

Jag tänker helt sonika tipsa om Lewis Carrolls Alice Adventure's in Wonderland. Fungerar för både vuxna och barn, är fantastiskt rolig och fyndig. De allra flesta känner ju till Alice och hela berättelsen, men en missar så himla mycket om en bara tittar på filmerna tycker jag. Helt skruvat och såååå roligt! Helst bör den ju läsas på originalspråk för att få med all fantastisk ordlek också, men helt förståeligt att alla barn inte kan engelska. 

Du kanske också gillar

9 kommentarer

  1. Vete tusan om jag har läst boken ens på svenska. Men jag såg den som teater när jag var barn :)

    SvaraRadera
  2. Den skulle jag verkligen vilja läsa på originalspråk.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara läst sagoversionen, den för ganska små barn, och sett filmen med Johnny Depp, men det här är en klassiker som jag nog vill läsa på riktigt.

    SvaraRadera
  4. Ja, den är härlig. En skattkista full av lysande och tänkvärda citat.

    SvaraRadera
  5. Alice i Underlandet har jag bara sett på teater och film, men aldrig läst boken. Men det vill jag verkligen göra någon gång.

    SvaraRadera
  6. Alice i underlandet är en av få sagor som jag inte lockades av som ung. Jag tror att de överdrivna karaktärerna snarare skrämde mig och väckte obehag än roade mig.

    SvaraRadera
  7. Jag uppskattade inte alls Alice som barn, men när jag läste högt för våra barn så gillade jag den.

    SvaraRadera
  8. Jag har också försökt blogga mer om äldre böcker (ett år unga böcker kan i detta fall vara "äldre böcker"). Det finns ju så många nya böcker jag inte hinner läsa, så jag borde ju ta tag i dem någon gång, istället för att "som alla andra" blogga om nya böcker. Tack för uppmaningen (du inte gav, men som jag ändå fick av detta inlägg).

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg