Ten Books I Will Probably Never Read

06:39

Åååååh, tio böcker jag förmodligen aldrig kommer läsa är temat för veckans Top Ten Tuesday, vilket jag finner orimligt kul att skriva om!

1. En man som heter Ove - Fredrik Backman
Visserligen är det väl lite pinsamt att erkänna, men en gång i tiden var jag helt övertygad om att Jonas Cranby (som jag alltså ogillar starkt av okänd anledning) och Fredrik Backman var samma person. Trots att jag LÄST Min mormor hälsar och säger förlåt kan jag inte komma över den här spärren, framför allt inte när jag dessutom inte kan sluta tänka på punkt nr 2 på den här listan varje gång jag tänker på Ove. Det kan vara så att ingen som helst likhet finns mellan dessa personer, och att ingen som helst likhet finns mellan dessa böcker. Men jag kan inte släppa associationen och känner därför en stark motvilja till att läsa Ove.

2. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson
Min sambo och hans familj har tjatat och tjatat och tjatat på mig om att jag ska läsa den här boken. Grejen är denna: Vi gillar inte samma böcker. Min sambos föräldrar gillar liksom deckare. Min farmor sa att det var det sämsta dravel hon läst i hela sitt liv, så jag tänker lyssna på henne (eh, vi behöver ju inte prata om att min farmor är en sån där person som gillar intellektuella böcker, och därmed har ännu mindre samma smak som jag).

3. Starcrossed-serien - Josephine Angelini
Någon har spytt så mycket galla över dessa böcker att jag inte ens kan se omslagen utan att fnisset börjar bubbla i magen.

4. Moon over Soho - Ben Aaronovitch
Alltså, men lite distans till Rivers of London fattar jag inte ens varför jag läste klart den... Känns skönt att jag bestämt mig för att jag definitivt inte ska fortsätta läsa den här serien.

5. Ulysses - James Joyce
En gång försökte jag, och jag känner fortfarande någon märklig fascination inför den här boken. Av okänd anledning. Men alltså, att den är så långsam i början i kombination med att den är så tjock gör att jag inte har några som helst intentioner att läsa den här boken någon gång i mitt liv.

6. Svindlande höjder - Emily Brontë
Jag vet inte om den här kan räknas på den här listan, för jag tror att jag säkert läst en hel tredjedel eller så? Men i alla fall: Den här är på listan över böcker littvet tvingade mig att läsa men som jag aldrig läste. Den listan är... jättelång. Ungefär lika lång som själva litteraturlistan var (mvh har glidit igenom alldeles för många högskolepoäng).

7. A Game of Thrones - George R. R. Martin
I tried once... men den är ju så sinnes tråkig. Jag är ju en av dem som inte fastnat för tv-serien heller såatteh...

8. Fifty Shades of Grey - E. L. James
Låt mig bara säga detta: Nej.

9. Stad av glas - Cassandra Clare
Alltså en gång i tiden gillade jag den här serien, och sen tappade den så mycket och jag blev totalt ointresserad bara för att jag tyckte den var så fjantig. Dessutom vet jag ju redan fattat att Clary och Jace inte är syskon. Varsågoda för spoilern nu behöver ni inte läsa boken :)

Du kanske också gillar

13 kommentarer

  1. Jag vägrade också läsa boken om Ove först, just för att den liknades vid Hundraåringen (som jag inte alls gillade). Sedan läste jag den ändå. Och fullkomligt älskade :) Den har inte minsta likhet med Hundraåringen. Men jag förstår din vägran, jag var ju också där förut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åååååh, jag vill ju att folk ska säga att Ove är dålig så jag ska slippa läsa den...

      Radera
  2. Jag håller med om allt. Utom kanske Starcrossed ( den är inte så bra, men heller inte såå dålig ) och framförallt Ove. Älskar Ove. Jag ville gilla Stad av glas men gjorde det inte. Himla trist eftersom det finns en hel serie som skulle hålla mig sysselsatt ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se mitt svar till Monika. Sluta säg att Ove är braaaaaa. Haha.

      Radera
  3. Egentligen spyr jag väl mer galla över Shatter Me-serien, men där var ju skadan redan skedd så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast du har rage:at mer över Starcrossed! Säger bara...

      Radera
    2. Ja, just för att du redan är Team Warner!

      Förresten håller jag med ovanstående talare angående Ove. Sådeså.

      Radera
    3. Men jag är inte det när jag tänker rationellt. OK?????

      Radera
  4. Jag läser kommentarerna ovan men måste ändå slå ett eget slag för Ove! Jag var till och med och såg teateruppsättningen! Snacka om frälst..

    SvaraRadera
  5. Måste också heja på Ove här. Jag tyckte inte alls om Hundraåringen, men Ove älskade jag :)

    SvaraRadera
  6. Jepp (om "Ove"). I övrigt tycker jag att jag kunde låtit bli att läsa "Hundraåringen" och "Fifty Shades" utan tvekan... men det väger upp bloggens positivare recensioner med lite negativa... (host!)! ^^ "Fifty Shades" lästes mest för att jag var helt säker på att jag inte skulle gilla vilket min kompis påstod att jag nog visst skulle (för att hon älskar hela serien!). Jag hade dock rätt om vad jag skulle tycka!

    SvaraRadera
  7. Du hade många som jag hade haft på min lista om jag skrivit en :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg