Boktips: 101 historiska myter

10:52

Jag vet inte hur mycket det märks här i bloggen, men irl skulle jag definitivt säga att jag är en riktig besserwisser. Det är definitivt inget jag är stolt över, men inte heller något jag kan låta bli. Ibland bara forsar det ut ur munnen, trots att jag försöker att låta bli.

Jag har även fått höra att jag ibland lider av akut kunskapsabstinens (ni vet när en diskuterar något med någon, och så KOMMER EN BARA INTE PÅ vilket år det där hände, eller vad den där personen hette, och så bara MÅSTE en kolla upp det?)

Den här boken har i alla fall hög besserwisser-potential. Den innehåller nämligen 101 myter som inte bara är myter, utan väl utbredda myter också. Myter som knappt ens ifrågasätts. Så kan en säga "Nähädu, Kajsa Warg sa faktiskt aldrig 'man tager vad man haver'!" Och det tillfredsställer väl besserwissern inom mig ett litet tag i alla fall.

Finns på pocket för 49 pix på Adlibris.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag är precis likadan och bara måste få reda på vad det nu är som fallit bort ur minnet. Det är tur att man kan googla saker nu. Vet inte hur jag klarade mig innan.
    Den här boken gillade jag skarpt när jag lläste den. Faktaspäckad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte hur jag klarade mig innan jag skaffade iPhone! Nu kan jag ju liksom kolla upp det på en gång.

      Radera
  2. Ha, känner igen mig lite :) Har också boken i min bokhylla, har inte blivit läst än dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tips: Jag tycker det blir lite tradigt att läsa hela faktaböcker på en gång, och eftersom den här innehåller korta texter är den perfekt att flytta runt i lägenheten och läsa lite nu och då. När en lagar mat, till exempel, eller väntar på något, eller när en vill ta en micropaus till exempel. :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg