Recension: Vackra lögner - Lisa Unger

09:28

Ridley har aldrig saknat något under sin uppväxt. Möjligtvis sin äldre bror som valde drogmissbruk framför familjen, men det är det enda. Så en dag får hon ett brev med texten: "Är du min dotter?" och ett telefonnummer. Hon vill avfärda det som skoj bara, men av någon anledning kan hon inte. Hon måste ta reda på om personen skickat brevet är hennes förälder på riktigt.

Istället för att hitta sina biologiska föräldrar lyckas hon uppdaga en härva av barnkidnappningar. Hon lyckas till och med gräva så djupt att någon försöker döda henne.

Det här är verkligen en bok som överraskar. Genom nästan hela boken trodde jag att jag visste hur den skulle sluta, och visst hade jag väl till stor del rätt. Men saker hände mycket värre än vad jag trodde att de skulle göra, och katastroferna större. Så på ett sätt var den väldigt förutsägbar, för jag visste genom hela boken vem som var skyldig. Dock visade det sig att tydligen inte hade räknat ut till vad de var skyldiga.

Jag var inte superförtjust i den här boken. Visst, den var väldigt spännande, och jag hade svårt att sluta läsa. Den fångade mig, men ändå är det något som inte når ända fram. Jag tror nog att jag förväntar mig att en såhär fruktansvärd historia ska beröra mig, men det gör den inte. Bara "jaha, ja, det var ju tråkigt", men inte "NEEEEEEJ".

Sen stör jag mig lite på att de har sex hela himla tiden. Och att det är lite mer detaljer än vad jag vill ha. Jag är över lag en sån person som inte gillar erotiska inslag i vanliga böcker (som inte rubricerade som erotiska alltså), och tyckte det kändes lite olustigt.

Vackra lögner | Lisa Unger | 432 s. | Fenix | 2012


Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg