8 saker som får mig att rygga

08:30

Den här veckans tema för Top Ten Tuesday är det motsatta till förra veckans tema. Idag ska vi nämligen prata om saker som gör att jag inte skulle ta i en bok med tång. Let's go!

1. Medeltiden, vikingar, antiken eller allt som egentligen är innan typ 1500-talet. Sorry men gäsp.

2. Ordet "assassin". Nope. Nonono.

3. Böcker med alternativa tjejer. B-cuz they are all the same. Svarta och svåra med flytande sexualitet. Hey, tro mig, det går att vara alternativ tjej på andra sätt än Lisbeth Salander. Tro mig, I used to be (eller ok, kanske inte superannorlunda, men är så trött på alla Lisbethar).

4. Vampyrer. Det här började någonstans med Twilight tror jag – mina aversioner mot vampyrer. Det är helt enkelt inte sexigt, utan rätt så trist och ointressant. Nejtack.

5. Böcker skrivna i andra person. Kommenterade det här.

6. Omslag med osnygga typsnitt. I och för sig fula omslag överlag, men en ful bild kan ändå vara mer okej om det inte är kombinerat med ett fult typsnitt.

7. Vargar på omslaget. Ungefär samma som med vargtröjor. Som jag inte ens skulle ha ironiskt, som vissa hipsters har. Såg den här boken på jobbet igår och var tvungen att attackställa-in den i hyllan för att slippa se den. Uuuuh, mina ögon.

8. Poesi. Under ett mindre klart ögonblick sa jag till en jag pluggade med på littvet att jag är imponerad av folk som gillar lyrik, eftersom allt blir obegripligt för mig så fort det får ett versmått. Hens svar: "Hrm, men all poesi är ju inte skriven på vers". Och mitt skämt föll ganska platt och jag insåg där och då att vi aldrig kommer bli kompisar. Det blev vi inte heller. Det slutade ungefär likadant (att jag drar ett nervöst och raljerande skämt och hen svarar seriöst) varje gång vi hängde och sen slutade vi med det.

Sååå, visst finns det undantag, men jag kan fasen inte komma på en enda alternativ tjej jag gillat eller en enda vampyr jag tyckte varit cool. Såatteh. Men nu får ni chansen att omvända mig! Kom med alla bra tips ni har i kommentarsfältet så kanske jag blir frälst, heh! :*

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag förstår mig inte heller på böcker skrivna i du-form. Eller vampyrer. Det räckte med en serie (Twilight är första och enda vampyr-serie jag läst), skulle ALLA skriva om vampyrer. Tråkigt. Tur att den trenden seglat förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, THANK GOD att vampyrttenden gick över!

      Radera
  2. Jag har aldrig läst en hel roman i du-form, tror jag, men jag vet att jag har läst noveller och fanfiction där det har varit riktigt lyckat. Tror dock formen kan vara svår att hålla igenom en hel bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag försöker komma på om jag läst några romaner... Jag tror det, men kommer förstås inte på en enda just nu, hehe.

      Radera

Instagram

Populära inlägg