Superhjälteonsdag: Batgirl, Miss Marvel, Black Canary m.fl.

08:30

Hallå idag tänkte jag att vi skulle kolla in lite superhjälteserier jag läst på senaste tiden (eh, om vi med superhjältar menar det i en vidare bemärkelse. Jag har plockat fram en antihjälte, en som kanske inte riktigt är en superhjälte (men har superkrafter) och en som desperat försöker vara superhjälte men inte lyckas så bra)!

En grej som jag förvånats över är att jag faktiskt hittat ett gäng DC-serier jag gillar. Har i och för sig bara läst Batman och Suicide Squad innan, och fastnade ju för Suicide Squad men inte jättemycket för Batman (alltså sorry men dark & gritty är inte riktigt min grej. Jag gillar färgglatt och lättsamt och roligt). Känns för övrigt kul att jag också hittat tillbaka till att läsa serier, känns som att jag kom av mig lite när jag började läsa riktiga böcker igen. Men well, här kommer sex stycken serievolymer jag tagit mig igenom på senaste tiden:

Deadpool vol 2: Soul Hunter

Precis som förra volymen känner jag att volym två faller lite platt. Jag vet inte om jag förväntar mig för mycket, fyndigare skämt och kanske att den ska ta... ett steg till. Men min känsla när jag läst klart är liksom bara att jag inte är tillfredsställd. Jag vill liksom ha lite mer av allt. Jag tror att jag ändå kommer fortsätta läsa den här rebooten av Deadpool bara för att jag hela tiden känner att det är på gränsen till något jag gillar och KAN bli något av det. Meneh ja. Den har ju definitivt sina stunder, även om jag vill att den lägger i ytterligare en växel till nästa gång. Uppskattar dock att han är så jävla dum, vilket är det bästa med hela serien! Eller okej, bäst är affärsmannen Gump här ovan.

Ms Marvel vol 2: Generation Why

Kamala får en hundkompis, teamar upp med Wolverine och slåss mot vuxna. I den här volymen får Kamalas personliga problem mindre plats, samtidigt som det ständiga kriget mellan vuxna och ungdomar får mer utrymme. Det vill säga lite mindre rasism och typiska tonårsproblem och lite mer ageism. Vilken en ju måste uppskatta. Min man kan intyga att det här är något jag rageat lite mer över senaste tiden, är rätt trött på att bli ihopklumpad som "de lata nittiotalisterna". Kan se att det här är ett ämne som tilltalar många ungdomar. Samtidigt försöker Kamala fortfarande lista ut hur hennes krafter fungerar och allt sånt. Gillade den inte riktigt lika mycket som första volymen, men vill verkligen fortsätta läsa den här serien!

Batgirl vol 1: The Batgirl of Burnside & vol 2: Family Business

Okej, det här är min nya seriekärlek! Gillade den så mycket att jag nog i princip bara läste Black Canary mellan och sen läste volym två också! Den är snygg, rolig, har nästan bara tjejer i huvudrollerna (dessutom är det bara tjejer som får vara bad ass, oftast får de rädda killarna! I approve very much)... Barbara Gordon har dessutom lagom lättsamma personliga problem, utan att det blir gnälligt och bortskämt. Orkar inte ens komma på några negativa grejer för jag gillar den så mycket!

Black Canary vol 1: Kicking and Screaming

Den här plockade jag fram bara för att jag blev intresserad av Dinah efter att ha läst Batgirl (när seriehänvisningar fungerar på rätt sätt). Känner mig dock inte helt tillfredsställd. Tycker att den stundvis är skitsnygg, men rätt ofta också trist tecknad. Storyn är sådär, jag är inget fan av aliens (vilka alltså är fienderna i den här) och tycker att berättelsen är lite för vag lite för långt in. Vill nog ändå inte bestämma mig förrän jag läst en till volym, eftersom Dinah ändå är fett cool.

Spider-Gwen vol 0: Most Wanted?

Här är en till jag är kluven till, men läste att de flesta verkar tycka att den här är sämre än följande volymer. Det här gjorde ju då att jag var tvungen att läsa in mig på hur fan Marvel fungerar, vilket ju är jävligt störigt om en liksom bara vill läsa några volymer helt casual och förstå utan comittments och utan att behöva läsa 14 wikipediasidor för att första var när hur en är egentligen. Och det är väl överlag det som Marvel fått en hel del kritik för på senaste tiden. Tydligen i alla fall så är inte Peter Parker Spider-Man i den här versionen, utan han har dött när han försökte bli lika cool som Spider-Gwen. Och Matt Murdock är Wilson Fisks advokat. Men nu har jag lärt mig att acceptera att ingenting är som det ska i den här världen, så då kanske jag kan ta och fortsätta läsa. Vi får se.

Sådär, sex volymer superhjältar avhandlade!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg