Hej Image, jag skulle vilja rapportera ett problem

08:30

Okej, Image är nog det serieförlag som jag inledande läste flest serier ifrån. Alltså de har ju lyckats få ut Saga – vilket är typ det bästa som gjorts. Ever. Många av mina favoritserier kommer från Image. Men på senare tid har jag dragit mig för att plocka fram deras... hm, serier som är mer åt det vuxna hållet. Och det på grund av ett väldigt grundläggande problem: I en väldigt stor andel av de Image-serier jag läst bryr de sig inte om att förklara vadfan det är som är på gång.

Jag förstår seriöst inte poängen med att inte förklara vad sjutton som hänt eller premisserna för berättelsen. Är det rimligt att en ska sitta som ett jäkla frågetecken genom en hel volym? Det tycker inte jag. Och framför allt gör det ju inte att jag är sugen på att läsa fortsättningen. När jag läste Monstress till exempel fattade jag ingenting förrän jag läste beskrivningen på Goodreads. Och till och med då hade jag svårt att koppla det i tid till första volymen. I Injection hintas det hela tiden om vad som pågår, men det känns som att en liksom hade velat ha en prequel så jag fattar. Nu har jag försökt läsa volym två tre gånger och det... går inte. Det känns bara så ointressant. I The Wicked + the Divine känns också hela storyn så jäkla oklar, och det är inte förrän på sista uppslaget som jag verkligen blir intresserad av vad som kommer hända.

Nu senast läste jag Throwaways, vilket jag ärligt talat tyckte var kass. Jag läste den på internet och blev typ provocerad av att jag råkade läsa längre än första volymen (för att jag trodde att den var längre än den var, inte för att jag blev inne i den). Alltså seriously, jag fattar ingenting. Varför kan de inte bara förklara vadfan som pågår???? Det är som att de tycker att det är rimligt att en bara ska anpassa sig till en helt ny värld med helt weirda fysiska regler utan att få någon introduktion – och detta ska göras på lite drygt 100 serie-sidor. Värdelöst.

Som sagt finns det ju också Image-serier som är GRYMMA också. Alltså Paper Girls, I Hate Fairyland, Descender, Deadly Class och som sagt Saga. Eller alltså, jag vet inte – är det mig det är fel på, eller är det verkligen så att Image tenderar att göra serier där en inte fattar någonting?

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg