Poddarna jag följer del 3: Vetenskap, skönhet och mysterier

08:30

Nu är det dags för den (för nu) sista delen i min inläggsserie om poddarna jag följer. Om du vill läsa inlägg nummer ett (som handlade om true crime) klickar du här och om du vill läsa inlägg nummer två (som handlade om skräck och drama) klickar du här. Om du vill ha alla poddar i samma lista har jag varit gullig nog att slänga ihop en liten lista på en egen sida. Den hittar du här. Du kan också hitta den i sidospalten.

Men okej – nu kör vi! Denna vecka lägger vi fokus på vetenskap, skönhet och mysterier. Here we go!

P3 Dokumentär

Gudars, presentation av den här är väl nästan överflödig. P3s dokumentärer är verkligen GRYMMA, alla helt galet välproducerade. Jag har bloggat om P3 dokumentär flera gånger, bland annat har jag skrivit om mina favoritavsnitt (nu med länkar!), ytterligare tre bra avsnitt, några bra om true crime och dödsfallen under Pearl Jam på Roskilde.
Favoritavsnitt: (utöver de redan listade i inlägget länkat ovan) Den dödsdömda polarexpeditionen och Dödsolyckan i Lillhärdal.

Allt du velat veta

Den här har jag också bloggat om förut, men det är Fritte Fritzon som intervjuar en expert i varje avsnitt och pratar om olika intressanta saker. Jag måste erkänna att jag inte lyssnar slaviskt, utan mest de avsnitt där ämnet intresserar mig.
Favoritavsnitt: Om utbrändhet med Pia Dellson, Om verklighetens Jurassic Park med Torill Kornfeldt, Om ufon med Clas Svahn, Om artificiell intelligens med Stefan Carlsson och Om konstgjorda språk med Yens Wahlgren.

Bildningspodden

Bildningspodden görs av humanistiska fakulteten på Stockholms universitet och går ut på att typ 2-3 forskare pratar om ett ämne. Plus en intervjuare då som ser till så att forskarna inte glömmer bort sig i  superakademiska termer. För övrigt är det bästa Johanna som är webbredaktör! För övrigt #2 så är det samma här att jag bara lyssnar om det är ämnen jag är intresserad av.
Favoritavsnitt: Drogernas historia, Modeindustrins historia och Kändisens historia.

Kvalificerat hemligt

Den här har jag OCKSÅ bloggat om förut... Förra fredagen faktiskt. Det är i alla fall en podd som tar hål på konspirationsteorier. Älskar't. Vill helst ha ett avsnitt om dagen typ.
Favoritavsnitt: 11 september-attackerna del 1, 2 och 3, Förintelsen 1 och 2MKULTRA och projekt Stargate och Verkliga konspirationer 1 och 2.

Under huden med Kakan Hermansson

Alltså jag ÄLSKAR Kakan. Bara att hon är med gör det hela grymt. I varje avsnitt intervjuar hon en person om deras hudvårdsrutiner och relation till skönhet – alltså på ett ganska samhällskritiskt sätt. Istället för att det bara blir tips och snack om hur en ska göra och inte göra diskuteras också behåring, problemet med skönhetsbegreppet och vilka fördelar en har om en är snygg. Bland annat.
Favoritavsnitt: Parisa Amiri, Saga Becker och Little Jinder.

Missing Richard Simmons

2014 försvann fitnessgurun Richard Simmons. Han betydde väldigt mycket för väldigt många personer, och en av dem har bestämt sig för att leta efter honom. Och spela in en podd om det. Är lite kluven till den här, tycker den är spännande och bra, men känner samtidigt att Simmons inte har några skyldigheter att vara en offentlig person och att de bara borde låta honom vara. Nåja.

Mystery Show

Det bästa med den här podden är hur inga problem är för små för att lösas. Är lite ledsen att den verkar ha lagt ner, älskade den verkligen. Mysterierna som tas upp är allt ifrån hur lång Jake Gyllenhaal är till var den där videobutiken någon lånade en video i på 80-talet tog vägen.
Favoritavsnitt: Video Store, Britney och Source Code.

Hallå, nu är det er tur! Vilka är era bästa poddar? Jag jagar alltid efter nya poddar att lyssna på, så lämna gärna en liten kommentar med vad du tycker att jag ska lyssna på.






Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. jag tror jag måste börja lyssna på kakans podd, den verkar jätte bra. skrev faktiskt ett inlägg om alla (6) poddar jag följer precis. http://annamariaa.blogg.se/2017/april/poddarna-jag-foljer.html

    kram <33

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg