Klassiker du faktiskt borde läsa

08:30

Vi fortsätter på veckans klassikertema! Idag blir det en tipslista. Som littvetare har jag såklart hunnit igenom mig beskärda del av klassiker, och även om det finns en hel hög jag inte gillat så har jag också hittat en hel del guldkorn! Därför får det här inlägget handla om mina favoritklassiker. Utöver Glaskupan och Den allvarsamma leken alltså, eftersom jag redan bloggat om dem den här veckan!

1. Det mest förbjudna, Kerstin Thorvall Modern klassiker om att växa upp med en frånvarande pappa och att göra revolt mot undertryckt sexualitet. 2. Lord of the Flies, William Goulding Det här måste ju typ vara den mest hatade boken bland elever på högstadiet/gymnasiet? Jag gillade den dock verkligen, så sjukt obehaglig! 3. Alice's Adventures in Wonderland, Lewis Carroll Älskar hur knäpp och samtidigt filosofisk den här är. Läses verkligen helst på engelska på grund av ordlekarna! 4. Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian Har läst den här typ tusen gånger och jag gråter varje gång jag läser den. 
5. Northanger Abbey, Jane Austen Det här är den enda hela bok jag läst av Austen, men gillade den mycket! Mycket humor och ironi samt drift med annan litteratur. Plus 1800-tal och sånt dårå. 6. 1984, George Orwell Jag försökte läsa den här tre gånger innan jag tog mig igenom den, men när jag väl lyckades tokälskade jag den! Vill verkligen läsa om den snart... 7. Dödssynden, Harper Lee Vet inte vad mer jag ska säga om den här förutom att den är så bra! 8. Mästaren och Margarita, Michail Bulgakov Alltså Mästaren och Margarita är så himla trippad och grym. Har sett den som pjäs två gånger på både Dramaten och Stadsteatern och alltså den är cool.

Vilka är era favoritklassiker?

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Vilken bra lista! Om jag hade gjort en liknande hade jag haft med Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den har jag inte läst! Får försöka göra det ASAP!

      Radera
  2. Främlingen av Albert Camus, Cathcher in the Rye av J.D Salinger, Stolthet och fördom, och Dödssynden som du nämnde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Catcher in the Rye har jag tänkt länge att jag borde läsa! Och Stolthet och fördom såklart. Är så dålig på att läsa Austen trots att jag liksom gillat det jag läst...

      Radera
  3. Flugornas herre älskade jag också när jag läste den i skolan, haha! Så himla spännande ju! Men så gillar jag ju "katastrofböcker" också, typ strandad på en ö eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skönt att det är någon mer än jag! :)

      Radera
  4. Min absoluta favoritklassiker måste nog vara "Skriet från vildmarken". Älskar hur rå och brutal den är och hur den skildrar djur och natur vs människan. Och Alice i Underlandet är också en favorit bara på hur knäpp den är. Älskart!! :D

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg