Bokbloggsjerka 19-22 april

15:57

Veckans från hos Annika följer:

Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Jag tycker att titeln är väldigt viktig, men inte riktigt lika viktig som omslaget. Om omslaget är det första man ser, så är titeln det andra. Jag kan välja att läsa böcker som inte verkar superbra endast för att de har titlar som låter spännande. Jag tänker att titel-leken på något sätt måste spegla innehållet - även om jag vet att det inte alltid (oftaste inte, kanske till och med?) är författaren som bestämmer titeln. Jag vill tro att finurliga titlar innehåller finurligt språk. Ett exempel är väl Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Jag vet inte om jag alls hade hängt upp på mig att jag måste läsa boken om den inte hade haft en så rolig titel.

Men jag tycker att titlar även kan stjälpa. Tänker ta ett till exempel (från samma förlag, hah)! Jag biter i apelsiner trodde jag inte alls var en bok för mig. Jag tyckte titeln lät lite... kanske pretentiös.

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Jag kan också välja böcker efter titlar ibland. Jag köpte boken Hotellet i hörnet av bitter och ljuv på bokrean endast på grund av att jag tyckte att titeln var så fin :)

    SvaraRadera
  2. Omslaget är för mig oxå viktigaste även ifall en bra titel kan locka när man väljer en bok :) Gillar förresten titeln;" Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag", en underbar titel som lockar!

    SvaraRadera
  3. Ja just ja, den titeln, tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera
  4. Det är kul med titlar, har köpt en del böcker för att jag fastnat för titeln/omslaget men tyvärr så har inte innehållet alltid varit my cup of tea :)

    SvaraRadera
  5. Underfundiga titlar att fundera på är kul tycker jag.

    SvaraRadera
  6. "Jag är tyvärr död och kan inte..." var ju riktigt kul :) Jag skriver också om lite längre titlar i mitt jerkainlägg. Trevlig blogg du har! /Bokdetektiven

    SvaraRadera
  7. En ordlek i titeln hade nog fått mig att stanna upp :)

    SvaraRadera
  8. Och Jag biter i apelsiner gillade du ju jättemycket så tur att den blev läst ändå :-)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg