Recension: Farlig förmåga

13:04

Cate och hennes systrar har en hemlighet att bevara - en hemlighet som skulle kunna kosta dem alla tre livet. De är nämligen häxor.
När deras mamma dog några år tidigare lovade Cate att se till att hemligheten bevarades. När hon snubblar över en profetia som skulle kunna innefatta de tre systrarna blir hennes jobb ännu svårare. I fel händer skulle de kunna bli ett dödligt vapen som kastar om alla ordningar.

Jag var lite skeptisk när jag började läsa den här boken, eftersom omslaget ser ut att sitta på en romance-bok. Men bli inte avskräckta! Givetvis finns ett kärleksdilemma med i bilden (kan inte minnas senast jag läst en ungdoms-/YA-bok som INTE innehåller ett kärleksdilemma... Eller, jo, det skulle väl i så fall vara Fågelbarn), men att placera boken i romance-genren vore att överdriva.

Hur som helst så blev jag glatt överraskad när jag började läsa. Den var mycket mer spännande än vad jag trodde att den skulle vara. Jag älskar att den är så himla intensiv. Jag brinner under kärleksscenerna, får rysningar när det är spännande och blir arg när de bråkar. Jag brände igenom den här boken så fort jag bara kunde och läste varje ledig minut.

Även om den var mest bra blev jag också lite irriterad. Vissa saker var lite väl uppenbara. Det var en hel del grejer som jag räknade ut långt innan Cate, och transporten fram tills hon fick reda på det kändes ibland rent olidligt långsam. Dessutom irriterar jag mig lite på Maura. Egentligen inte av någon bättre anledning än att jag tycker att hon är en idiot.

Jag gillar även det faktum att det inte enbart är brödraskapets styre som problematiseras, utan även tiden då kvinnor/häxor styrde. Det visar på något sätt att oavsett vilket kön som har makten kommer någon att bli förtryckt - även om det inte är lika tydligt som i till exempel Egalias döttrar.

Farlig förmåga | Jessica Spotswood | 335 s. | Rabén & Sjögren | 2013

Andra recensenter:
Boklyckan | Bookis | Boktjuven