Top Ten Tuesday!

16:38

Liksom i princip alla andra bokbloggare älskar jag listor (seriöst, vad ÄR grejen med bokbloggare+listor=sant?). The Broke and the Bookish har jag följt ett tag, men aldrig kommit mig för att hänga på Top Ten Tuesday själv. Eftersom veckans tema verkade spännande bestämde jag mig för att också göra en lista!

Temat är alltså böcker man gillade mer eller mindre än vad man trodde att man skulle göra.



Books I thought I would like more than I did:

 

Världskrig Z by Max Brooks

Jag trodde verkligen att jag skulle gilla den här boken. Det faktum att den första kvinnan inte dyker upp förrän extremt sent i boken gör dock att jag inte kan uppskatta den speciellt mycket alls. Har dock inte givit upp Brooks.

Norwegian Wood by Haruki Murakami

Kafka på stranden är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Norwegian Wood? Not so much. Älskar dock Efter mörkrets inbrott.



Amerikanska gudar by Neil Gaiman

Även jag måste säger Amerikanska gudar. Jag älskar Coraline, plus att alla har hypat Amerikanska gudar så himla mycket. Jag vet inte, jag förväntade mig nog helt enkelt alldeles för mycket.Ärligt talat läste jag aldrig ens klart boken.

Vi måste börja med orden by Kristian Johannesson

Som jag nämnde i förra veckans jerka trodde jag att den här boken skulle vara rolig och fyndig. Jag förväntade mig en hel del ordlek. Men tyckte mest den var tråkig och föll rätt platt.


Baby Jane by Sofi Oksanen

Mitt första möte med Oksanen - Stalins kossor - var succé. Baby Jane tog mig inte alls med samma storm som Stalins kossor gjorde. Vet inte varför.



Books I liked more than I thought I would

 

Resten får du ta reda på själv by Lauren Oliver

När jag började läsa den här förväntade jag mig egentligen inte speciellt mycket. Visst lät den spännande, men inte så mycket mer än så. Resten får du ta reda på själv är dock startskottet på en typ årslång romans. Nu tycker jag att Lauren Oliver lätt platsar bland mina favoritförfattare!


Den mörka materian by Philip Pullman

Första gången jag läste Guldkompassen gillade jag den, men tyckte att resterande böcker var så tjocka. Efter att bland andra Mats Strandberg tjatat om serien på twitter, instagram och typ överallt så var jag ju tvungen att läsa om den - och älskade. Sträckläste alla tre böckerna.

Under kupolen by Stephen King

Okej, ärligt talat. Jag har något emot tjocka böcker. Om de dessutom är tjockare än alla böcker jag någonsin läst... Tja, låt oss bara säga att jag inte förväntade mig att jag skulle läsa ut den här boken. Men det gjorde jag. Och gillade, dessutom. Väldigt mycket.

Var är Alaska? by John Green

Köpte för 9 spänn på bokrean. Förväntade mig en rätt vanlig ungdomsbok. Fick istället en extra fantastisk bok. Så himla bra!

Flugornas herre by William Golding

Det här är ju klassikerna som typ alla får läsa i skolan, och alla hatar. Jag valde att läsa den (vi fick välja mellan den, Djurens gård och To Kill a Mockingbird) och gillade den faktiskt. Jag kanske är knäpp.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Haha, jag antar att bokbloggare behöver listor för att hålla koll på alla böcker man ska läsa... Eller så är vi bara mer strukturerade än andra ;) Den mörka materian = SÅ HIMLA BRA!!! Gud vilken trevlig blogg du har, vilken tur att du kommenterade hos mig så jag hittade hit! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar min blogg!

      Alltså, jag vet inte jag. Jag har ofta stökigt runt mig, men älskar att strukturera saker i olika lådor med lappar på och sånt. Och att skriva listor.

      Radera

Instagram

Populära inlägg