Mary + Cass = ❤ ?

10:19

Dagens fundering handlar inte om vegetarianism och zombieapokalyps, utan om homosexualitet och zombieapokalyps. Är så totalt insnöad på The Forest of Hands and Teeth just nu, så tänker inte på annat (än zombier alltså. Fast en jävla massa grejer i kombination med zombier).

Men en sak slog mig idag när jag läste: Hade inte boken kunnat bli typ 20 000 gånger intressantare om Mary var hemligt förälskad i Cass istället? Det hade dessutom varit ännu mer tabu i det här inrutade samhället som är i boken. Männen bara trånar efter henne, och hon bara "SORRY, I like girls" (är det meningen att jag ska börja skriva erotisk fanfiction nu, där tjejerna för en gångs skull får varandra?).

För övrigt så önskar jag finna fler lesbiska hjältinnor i dystopier över huvud taget, utan att behöva söka upp dessa. Alltså, jag vill inte hålla på och leta, och hitta en bok och tänka: "den HÄR ska jag läsa, för i den är huvudpersonen homosexuell". Jag vill liksom bara SNUBBLA över dem. Tänka: "den här boken verkar bra, den ska jag läsa. Fan vad kul att huvudpersonen är homosexuell". Typ.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag håller med dig om att vilja ha mindre hetero-karaktärer, det hade kunnat bli så mycket mer intressant! Inget hade varit självklart på samma sätt som det är nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, ja! Tänkte på det när jag läste Legend och först trodde Day var en tjej. Det hade ju varit så himla mycket roligare. Skulle bara vilja byta kön på en hel massa karaktärer.

      Radera
  2. Jag hade samma funderingar kring detta när jag läste sista delen i Pandemium serien, där friheten att älska och känna kärlek var ett av de viktigaste spåren. Tänk så intressant om det funnits en tjej som älskade en tjej eller en pojke som älskade en pojke med i den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis! Åh, det hade varit fantastiskt om Hana var kär i en tjej! *spånar*

      Radera

Instagram

Populära inlägg