35 bokrelaterade frågor om 2013

09:49

Det börjar bli dags att summera det här året, och vad passar väl inte bättre då än jag blev taggad av Bokraden? Här kommer 35 frågor som summerar 2013:

1. Hur många böcker har du läst under året? 
I skrivande stund (15.53 30/12, men kommer inte publiceras förrän 31/12!) har jag hunnit läsa 107 böcker. Är ganska nöjd, även om det är 30 böcker mindre än förra året.

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
Vet ej!

3. De 10 sämsta böckerna du läste. (Tydligen har jag varit superdålig på att läsa dåliga böcker i år. Jag har totalt tappat tålamodet med böcker som jag inte gillat, och därför bara lagt ner dem böcker jag inte gillat. Så här blir det istället fem böcker jag gillade lite mindre.)

  • Magikerna, Lev Grossman
  • Ingen reklam tack, Katarina & Bosse Lundh
  • Djävulen hjälpte mig, Caroline Eriksson
  • Vackra lögner, Lisa Unger 
  • Valentin - Den magiska drycken, Jessica Handiman

4. Årets 10 bästa böcker.
  1. Den skarpa eggen, Philip Pullman
  2. Nyckeln, Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
  3. Pandemonium, Lauren Oliver
  4. Insurgent, Veronica Roth
  5. Rädda mig inte, Tahereh Mafi
  6. Stad av skuggor, Cassandra Clare *
  7. Den femte vågen, Rick Yancey
  8. Francesca, Melina Marchetta
  9. Förr eller senare exploderar jag, John Green
  10. I kroppen min, Kristian Gidlund
5. Den sorgligaste boken.
I kroppen min. Förr eller senare exploderar jag är en bubblare här, men I kroppen min vinner bara för att det är på riktigt.

6. Den du aldrig kommer glömma.
Alltså, hela Den mörka materian. Läste förvisso första boken 2012, men älskade dessa så himla mycket.

7. Den hemskaste. 
Samma svar som på fråga fem. För att det är så fruktansvärt att den här mannen ville så mycket, men inte kunde.

8. Den mest spännande.
Nyckeln! Läste alla 800 sidor på typ tre dagar. Kunde inte lägga ifrån mig den.

9. Den längsta?
Borde vara Nyckeln. Tror inte jag läst någon längre i år i alla fall.

10. ..och kortaste?
Vet inte riktigt, men Kära ingen var ganska kort.

11. Den med vackrast omslag. 
Insurgent-omslaget bloggade jag ju till och med om i ett helt eget inlägg, så det blir nog den! Men både Mio, min Mio och Bröderna Lejonhjärta är ju fantastiskt fina.


12. Det fulaste omslaget.
Omslaget till Fulast i världen tycker jag ser så himla billigt ut...

13. Den du kommer läsa om och om igen.
Den mörka materian.

14. Hur många av böckerna du läste var recensions exemplar? 
58. Även inräknat böcker som jag fått för att jag haft tävlingar på bloggen och fått i goodiebags.

15.Hur många recenserade du? 
Ungefär 63. Vet att det är flera som jag "bara" skrivit boktips om, och de är också medräknade.

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? 
Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet. För att den visar att det är okej med dubbelmoral, och att allt en gör för att uppnå det en vill är ett steg i rätt riktning. För att den visar att en är mänsklig även om en är aktivist. Och för att den får mig att tänka att om en kan göra lite, så är det bra, även om det inte är allt eller revolutionerande.

17.  Har du sett någon filmatiering av någon bok? Läste du boken före eller efter? 
Flera! Catching Fire, City of Bones, World War Z, Beautiful Creatures och The Host. Alla läste jag först och såg sen. Började även titta på Under the Dome, men la av eftersom jag tyckte den var så himlahimla dålig.

18. Hur många seriealbum läste du? 
Fem!

19. Hur många av böckerna du läste kom ut under 2013?
56. Har räknat in de översättningar jag läst som kommit ut på svenska under 2013 också. Så kan ha kommit ut på originalspråk tidigare, men eftersom jag läste översättning så har jag räknat utgivningsår på översättningen.

20. Hur många var pocket böcker?
Har börjat läsa färre och färre pocketar sen jag började blogga "på riktigt". Känns så larvigt att beställa recex i pocketformat... Och som ni såg tidigare så är mer än hälften av böckerna jag läst recex. Men 15 stycken pocketar blev det.


21. Någon bok du ångrade att du läste? 
Nej. Böcker som jag kommer ångra att jag har läst lägger jag ner innan jag hinner ångra.


22. En bok som alla borde läsa som du läste. 
Förr eller senare exploderar jag! För att den är så sorglig och fin.

23. Den roligaste boken du läste?
Vi är inte sådana som i slutet får varandra.

24. Bok som var bra men kanske var riktad till yngre/äldre läsare? 

Jag läser rätt mycket som jag VET är riktat till de som är yngre än jag själv, men jag gillar det. Varelserna: Elias bok gillade jag, men tror att jag hade gillat ännu mer om jag var yngre.

25. Den mest hypade boken du läste? 
Nyckeln! Känns som årets mest efterlängtade bok.

26. En bok du hade stora förväntningar på och den överträffade det? 
Jag, En. Hade enorma förväntningar på den här, och ändå överträffade den varenda en.

27. Den du blev mest besviken på.
Vi måste sluta ses på det här sättet. Tycker att den föll så himla platt.

28. En relativt okänd bok du läste som fler borde läsa. 
Jag biter i apelsiner. Jag tycker i alla fall att den fått betydligt mindre uppmärksamhet än Gilla Böckers andra böcker som givits ut under året. Den är värd mycket mer uppmärksamhet, och fler borde definitivt läsa den.

29. 5 böcker som kommer ut under 2014 som du ser framemot? 
Panic (Lauren Oliver), Hollow City (Ransom Riggs), Det handlar om dig (Sandra Beijer!!!! Ser fram emot den här dödligt mycket), Spring så fort du kan (Sofia Nordin) och Popmusik rimmar på politik (Anna-Charlotta Gunnarsson)

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst? 
Mina favoriter just nu är Modernista.

31. Varför? 
För att deras utgivningshöst har varit så himla bra med både Legend och Insurgent och för att de helt enkelt ger mig en bra känsla. Bubblare är förstås Gilla Böcker, för att de är trevligast!

32. Vilket förlag har du fått flest rec.ex från under året? 
Har tröttnat på att räkna efter, men skulle tro att det är Rabén&Sjögren. Tror att typ en tredjedel av alla mina böcker kommer därifrån, hah.

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst. 
Rabén eller Gilla Böcker. Om Gilla Böcker hade haft mer fantasy hade de absolut definitivt varit bäst.

34. En bok som kom ut 2013 men som du inte har hunnit läsa. 
I kroppen min: vägsjäl. Kommer gråta ihjäl mig när jag väl gör det.

35. Vilka 3 bokbloggare taggar du? 
Tror att jag kanske har dålig koll på vilka som gjort och inte, men säger väl roulette russe, romeoandjuliet och bokfrossa.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

Instagram

Populära inlägg