Top Ten Tuesday: Författare som är nya för mig

22:24

En dag sent tänker jag haka på Top Ten Tuesday. Den här veckan handlar det om de tio bästa författare en läst under året som varit nya för en själv. Om ni vill se alla nya författare jag läst i år kan ni ta en titt på fliken som heter "Läst 2013". Alla författare som jag läst för första gången är märkta med en stjärna.

Sen blev det här inte en tio-i-topp. Det är helt enkelt inga fler författare som jättegärna vill lyfta. Dessa som jag valt gillar jag lite extra mycket, och tycker är exceptionella. Det är liksom inte "bara" bra berättelser, utan har speciella språk och egenheter som jag tycker är intressanta. Till exempel så gillade jag Femte vågen himla mycket. Det är en jättebra historia. Men tycker jag att Yancey är en exceptionellt bra författare? Nja.

Jag tycker det är svårt att ranka, så utan inbördes ordning:

  1. Annakarin Thorburn (Jag biter i apelsiner)
    Efter att jag hade läst Jag biter i apelsiner sa jag att den helt säkert skulle komma i på min tio i topp bland årets bästa böcker. Nja, där ligger den inte kvar, men jag tycker fortfarande att det är en jättefin bok och älskar språket.
  2. Sophie Adolfsson (Det känns konstigt att vakna i sin egen säng)
    Jag älskar att Det känns konstigt att vakna i sin egen säng är så himla unik och att den är så sjukt vulgär och rolig. Från den spermaklet-liknande texten på framsidan, till fasttorkade flytningar i könshår och... tja läs den bara.
  3. Katarina Sandberg (Vi är inte sådana som i slutet får varandra)
    Katarina Sandberg behärskar både att skriva roligt och ledsamt och sätter fingret på exakt rätt punkter. Jag hoppas verkligen, verkligen att hon ger ut fler böcker SNART.
  4. Kristian Gidlund (I kroppen min)
    Alltså, vad ska en ens säga? Jag grät mig igenom hela boken. Klart slut.
  5. Maria Nygren (Fjärde riket)
    Åh, jag vet inte egentligen om Fjärde riket innehåller så himla mycket språkligt fantastiska grejer, men jag tycker det är en så exceptionellt... påhittig berättelse. Så den får vara med ändå.
  6. Linn Spross (Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet)
    Linn Spross får mest vara med på den här listan för att jag älskar Imagine så himla mycket. Jag tycker att hon är en helt fantastisk karaktär. Imagine är verkligen den där typen av tjej som jag själv skulle sucka åt och verkligen inte bry mig om att lära känna på djupet, men Spross har gett henne så himla mycket djup, och jag tycker verkligen att hon är en så intressant karaktär.
  7. Fredrik Backman (Min mormor hälsar och säger förlåt)
    Egentligen tycker jag det är lite jobbigt att ha med Backman på den här listan, för att jag rent instinktivt ogillar honom (vet inte varför?). Men skrattade så jag grät när jag läste Min mormor hälsar och säger förlåt, och tyckte att språket var så kul och underfundigt. Därför totalt omöjligt att inte ha med på den här listan.
För övrigt 1: Notera könsfördelningen på den här listan.
För övrigt 2: Notera samtliga författares nationaliteter.
För övrigt 3: Jag plöjde de tre första avsnitten av säsong fyra av The Walking Dead igår. Aaaah, varför har jag väntat så länge? Tycker att den här serien är rätt hjärndöd, men älskar den så himla mycket. 
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Backman är omöjlig att inte gilla :)

    SvaraRadera
  2. Vad förvånad jag blev, ogilla Backman? går det?

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg