Bokbloggsjerka 7 – 10 oktober

23:45

Veckans fråga: Läser du helst bokserier eller föredrar du fristående böcker eller kanske en mix av båda?

Jag är mixaren! Jag läser väl mest fristående böcker, men jag gillar serier också. Fast i så fall gillar jag att sprida ut böckerna. Alltså att jag inte läser alla i en serie samtidigt. Om jag läser första delen, och sen några böcker mellan så har jag något att komma tillbaka till. Dock har jag nog lite högre krav på en serie än på en fristående bok. En fristående bok kan vara något jag gillar, men som jag ändå känner mig klar med och inte vill fortsätta med. En serie ska ha karaktärer jag älskar och en handling som fungerar under ett mycket högre sidantal, samtidigt som handlingen förändras.

Har du en bokblogg och tycker det här verkar roligt? Klicka då här!

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Så vill helst jag också läsa serier, det blir helt enkelt för tjatigt om man läser många i rad.

    SvaraRadera
  2. Precis så vill jag också läsa serier, det blir lätt lite tjatigt annars.

    SvaraRadera
  3. Det kan faktiskt hända att jag också ställer högre krav på serier- och därför föredrar fristående böcker!

    SvaraRadera
  4. För mig är det tvärtom. Jag ställer långt högre krav på en fristående bok än vad jag gör på en serie.

    I en fristående bok har man t.ex. långt mycket kortare tid att lära känna en karaktär. Dessutom finns det inte utrymme för denne att utvecklas vilket innebär att han eller hon måste charma mig, eller väcka andra känslor hos mig, nästan omedelbart. Dessutom måste författaren verkligen stänga alla trådar för är det någonting jag har oerhört svårt för är när en fristående bok inte känns riktigt "färdig" när jag har läst ut den väl medveten om att det inte kommer någon fortsättning.

    Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  5. Jag håller nog med Annika här. En fristående bok har jag högre krav på, bara genom att den är fristående. Allt måste hända och redas ut, alla karaktärer måste läras känna i en enda bok. I en serie kan ju saker och ting lämnas till nästa bok och komma lite i taget.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg