Tematrio - Halloween

20:09

Jag hakar på Lyrans Nobelessers Tematrio. Idag handlar tematrion om halloween, och jag ska lista tre stycken läskiga böcker. Skräck är nog något av min favoritgenre, så den här blir inte allt för svår. Ska dock försöka att inte bara lista John Ajvide Lindqvist, som som sagt är en utav mina favoritförfattare. När jag var yngre läste jag mycket mer skräck, och det här fick mig att bli lite sugen på att läsa mer ungdomsskräck, dels för nostalgins skulle, dels för att det finns så himla mycket bra!

Nåja, här kommer min skräcktrio:
  • Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist
    Den här boken läste jag tyvärr innan bloggens tid, så en finns inte listad här. Man får följa flera olika personer när alla lik i Stockholm - även de begravda och halvt ruttnade - vaknar upp och börjar röra på sig. Sjukt bra! Ajvide Lindqvist skriver så himla bra "dagsljus-skräckisar", alltså böcker som är läskiga fastän de utspelar sig på dagen.  
  • Mörkrädd - Andreas Roman
    Boken handlar om David som är sjukligt mörkrädd, och inte kan vistas i mörker alls. Han försöker ta itu med problemet genom att gå i terapi. Sista steget innebär dock att han måste möta rädslan ansikte mot ansikte - helt själv i en stuga i skogen.
  • Någon i din säng - Andreas Roman
    Sofia är en etablerad författare, har en fin etagelägenhet med havsutsikt, men saknar någon att dela allt det fina med. Därför hittar hon på en låtsasvän - någon hon kan skriva lappar till när hon går ut, hålla upp ett glas vin till eller duka åt vid matbordet. När hon tillslut faktiskt lyckas skaffa sig en riktig vän blir låtsasvännen svartsjuk och försöker skada både Sofia och hennes vän

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Mörkrädd läste jag faktiskt precis förra veckan och jag blev faktiskt tvungen att sluta läsa lite tidigare än planerat när jag skulle sova. Jag vågade helt enkelt inte fortsätta, utan fick läsa färdigt dagen efter.

    SvaraRadera
  2. Jag kände faktiskt precis likadant! Jag har dessutom i flera år tampats med just rädsla för mörker, och för det mesta är det helt okej nu för tiden. Förr kunde jag inte sova ensam hemma, vilket jag utan problem gör idag, men efter att jag läst vissa böcker eller sett vissa filmer kan jag ha problem i flera veckor. Som den här boken, eller till exempel (filmen) Paranormal Activity (som jag älskar, men blir mörkrädd av)

    SvaraRadera
  3. Paranormal activity :) Jag har bara sett de två första och älskar dem, med skräckblandad förtjusning. Trean får vänta tills den kommer på DVD. Underlig dragning till skräck har jag :)

    SvaraRadera
  4. Jag ska se trean imorgon, och hoppas att den är bra. Vet att det är många som sågat den, men jag tycker att de är bland de bättre skräckfilmer jag sett.

    SvaraRadera
  5. Du måste berätta hur den var :)

    SvaraRadera
  6. Den var tre gånger läskigare än de andra tillsammans! Åh Gud, jag vågade inte ens titta på slutet. Får värsta adrenalinkicken och känner mig nästan hög i stunden, men det är så ovärt att jag inte kan sova på flera veckor efteråt, så då är det bättre att låta bli.

    Den var grymt bra, men hur länge kan man egentligen spela på samma koncept? Jag tycker att det börjar bli lite tråkigt, men det känns inte som att det kommer komma en till (fast det gjorde det väl inte efter den andra heller?).

    SvaraRadera
  7. John Ajvide Lindqvist är en av mina favoritförfattare också :) Av Andreas Roman har jag läst När änglar dör och gillade den skarpt, jag har verkligen tänkt läsa mer av honom!

    SvaraRadera
  8. Åh, När änglar dör har jag faktiskt inte läst, men vill gärna göra!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg