Att läsa på engelska

12:02

Det är något jag är väldigt dålig på. Det är också något som jag skulle bli bättre på. Grejen är att det inte alls är så att jag tycker att det är svårt att läsa på engelska. Det är bara inte lika enkelt som att läsa på svenska. Det går lite långsammare, och jag vill sällan ta mig den tiden.

Jag hade tänkt att det här skulle få bli året då jag prövar mig på lite mer böcker på engelska. Just nu håller jag till exempel på att läsa Bob Dylans Chronicles på engelska. My life as a white trash zombie och Thorugh the looking glass (alltså Alice i Spegellandet på svenska).
Dessutom har jag beställt tre böcker på engelska. Det känns lite som en risk, men jag vill verkligen läsa dem, och de finns inte på svenska. Vilka tänker jag inte tala förrän de kommer, men som ledtråd kan jag säga att alla tre finns med bland mina önskelistor!

Hur gör ni? Läser ni mycket på engelska?

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Ja, jag tycker väldigt mycket om att läsa på engelska. Dels för att jag tycker språket är så variationsrikt och fint och så vill jag underhålla de språk jag kan på detta sätt, läser även franska böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också att det är så variationsrikt! Vissa engelska formuleringar kan ju vara rent fantastiska!

      Radera
  2. Jag läser också mycket böcker på engelska, det har bara blivit så för mig.

    SvaraRadera
  3. Nej men jag funderar på att börja läsa mer på engelska, det är samma som för dig,det är inte så att det är svårt att läsa på engelska, det är bara ännu lättare att läsa svenska.

    SvaraRadera
  4. Har väl läst en eller två böcker frivilligt på engelska + någon skolbok.
    Känner att även jag borde bli bättre på det.

    Några förslag på relativt lättläsa böcker? C:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Alice i Underlandet! Den är ju skriven för barn. Harry Potter är inte heller speciellt svår, åtminstone inte de första böckerna.

      Radera
  5. Jo, jag försöker få in i alla fall några engelska böcker (utöver kurslitteraturen!) varje år. Jag är egentligen ganska bra på engelska, bara kräsen - jag vill komma in i boken ganska omgående.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg