Mitt klimatkatastrofala liv

11:36

Titel: Mitt klimatkatastrofala liv: Carbon Diaries 2015
Författare: Saci Lloyd
Antal sidor: 335
Format: Storpocket
Bokförlag: Bonnier Carlsen
Köp den här: Adlibris | Bokus | Bokia
Var jag fått den ifrån: Recensionsexemplar

Det är London, om 3 år. 2015. Den stora stormen har härjat, och de som styr har bestämt sig för att den här klimatförstöringen måste få ett slut. Därmed inför de koldioxidransonering.
Laura, som är bokens huvudperson, är en av Londons många invånare. Helt plötsligt blir hon fråntagen en hel del av den bekvämlighet hon tidigare hade. Om inte koldioxidpoängen räcker till blir det till att gå eller ta cykeln till skolan - oavsett vilket väder det är.
Hennes pappa förlorar jobbet och blir galen. Mamman är ursinnig och går inte att resonera med alls. Storasystern Kim bara upprepar att hennes liv är förstört och att hon vill ha sitt gamla liv tillbaka.
Laura vet inte vad hon ska ta till när även hennes band, Dirty Angels, börjar knaka i fogarna.

Jag har länge blivit matat med miljöfrågor i skolan, och tycker att den här boken borde bli riktigt väl marknadsförd. Det är nog bra både för vuxna och ungdomar att få en liten skymt av vad vi har att vänta oss om vi inte gör något åt våra vanor, som är väldigt kostsamma för miljön.

Själv boken känns ju inte direkt som något mästerverk, även om den var bra. Stör mig lite på böcker skrivna i dagboksform, men kan inte komma på något sätt som hade varit bättre att skriva den på. Det är på något sätt skönt att Laura är en helt vanlig tonåring, som mitt i allt det här är helt vanliga problem med skolan, kompisar och killar. Men jag hade nog inte blivit speciellt berörd av boken om jag inte hade läst en hel del om sånt här tidigare. Däremot är den väldigt bra diskussionsunderlag, och jag skulle verkligen rekommendera att läsa denna i skolan och prata runt den.





Andra som har läst: Sofies bokblogg

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg