Om framtiden och om att läsa ungdomsböcker

12:13

Framtiden. Där framme ligger den. Skimrande, och precis det jag gör den till. I vår tar jag studenten. I höst kan jag göra vad jag vill. Nåja, jag kan inte bli läkare eller veterinär, eller något sånt, för riktigt så bra betyg har jag inte. Men låt oss säga att jag har så pass bra betyg att jag ändå har rätt stora valmöjligheter.
Ibland är det fantastiskt - det där att ha valmöjligheter - men lika ofta kan det vara en förbannelse. I det här fallet är det nog både och. Den där känslan av att det är nu det gäller, det är nu kan jag börja forma mitt liv och vad jag vill jobba med sedan. Den känslan är så stor att den nästan svämmar över i mig. Samtidigt är valmöjligheterna så många att jag får beslutsångest. Visserligen är jag fullt medveten om att en sak inte utesluter en annan. Om jag väljer att bli något nu behöver inte det betyda att jag inte kan göra något annat senare.

Nu när jag på senaste tiden läst mycket ungdomslitteratur (främst Mitt klimatkatastrofala liv och Pojkarna, recensioner kommer inom kort) så tänker jag att de skulle vara sådana utmärkta diskussionsunderlag i skolan. Och att bli lärare är alltid något som legat och grott långt bak i mitt huvud. Lärare i svenska och historia. Det vore något det. Samtidigt vill jag bli bibliotekarie, författare, journalist, radioproducent, jobba på förlag och tja, resa världen runt.

Att jag vill jobba med, mot, till, i närheten av ungdomar är i alla fall något som är säkert. Få dem att läsa, tänka, prata, diskutera, känna. Det fanns några (lärare och bibliotekarier, mest) som fick mig att göra det när jag var yngre. Jag är fortfarande ungdom, och det finns fortfarande människor som gör det där för mig. När jag blir äldre vill jag bli den som åtminstone försöker.

Tja, framtiden finns där. Och nu börjar det bli dags att forma den, att ta den någonstans. För första gången sen jag började gymnasiet så vet jag inte vad jag ska göra i höst. Det känns skrämmande och fantastiskt på samma gång. Skrämmande för att jag lämnar något som är tryggt, och för att jag är rädd att jag sluta upp med att inte föra någonting. Fantastiskt för att jag kan göra precis vad jag vill. Och jag vill göra allt.

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Jag tycker att du tänker klokt, och det är som du säger - bara för att man går en väg behöver det inte betyda att en annan är utesluten. Gör allt du vill!

    Numera står jag i valet och kvalet, lyckas liksom inte komma fram till vad det är jag vill bli än. Inte särskilt sugen på att läsa vidare än (tog själv studenten 2011) och det är okej det med.

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte bestämma dig än! Skriv in dig på en vikarieförmedling, engagera dig i någon förening (Tjejjour exempelvis) m.m. På så vis kan du ju få en bredare bild och uppfattning!

    PS. Det är fortfarande knas för mig att komma in på din blogg ibland :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meh, förstår inte varför det är så :< Men det kanske blir bättre snart! U know y!

      Och tja, helst vill jag börja plugga direkt. Känner mig stressad iom att jag nog har som plan i bakhuvudet att bli bibliotekarie på masternivå, och i så fall måste plugga i fem år, och inte vill ta studielån alla år, utan bo hemma första pluggåret :<

      Radera
  3. Åh det där med val, det är inte helt enkelt. Det enda råd jag kan ge är att följa ditt hjärta och dina instinkter och om man inte blir nöjd kan man alltid välja om. Det gjorde jag...efter 5 års studier, men det gick ju bra ändå:)

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det du skriver, förutom att jag inte vill bli lärare, men jag vill "lära" barn och ungdomar att läsa, jag också. Det vore nice! :) Lycka till med dina val! :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg