Bokbloggsjerka 7-11 juni

13:10

Nu har jag äntligen tid att hoppa på Annikas Bokbloggsjerka igen. Veckans fråga lyder:

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?
Jag skulle nog säga att jag är väldigt genrebunden. Jag läser sällan utanför de genrer jag gillar (märkligt det här att jag en gång i tiden ansåg mig själv som allätare. Nu är jag väldigt strikt med vad jag gillar). Jag tänker också att genreindelning liksom är någon typ av vägledning i bokdjungeln. Om det står kriminalroman på, då vet jag att det med stor sannolikhet inte är något för mig. Och jag tycker att det är rätt bra att kunna veta vilka böcker man bör lägga energi på.

För att ta ett konkret exempel: Förra påsken läste jag Jenny Milewskis Skalpelldansen. Visst borde jag av omslag och titel kunnat räkna ut att det snarare skulle röra sig om splatter än om skräck, men det gjorde jag alltså inte. Och eftersom jag verkligen inte gillar splatter blev jag besviken när det visade sig vara en bok jag inte alls gillade. Och det finns liksom för mycket böcker för att jag ska läsa sådana som jag inte gillar.

Så jag tycker att det är väldigt viktigt att böcker är satta i rätt genre, för hur ska jag annars kunna orientera mig i den här rymden som kallas bokutgivning och som växer fortare än man når slutet?

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Jag är också ganska genrebunden, man har ju vissa förväntningar när man läser vissa typer av böcker :)

    SvaraRadera
  2. Det är ju det som gör genrer så bra, det ska göra valet lättare. Om alla böcker bara var klassade rätt :)

    SvaraRadera
  3. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra... Men splatter gillar jag inte...

    SvaraRadera
  4. Håller med om att böcker borde vara satta i rätt genre, jag vill oftast till exempel inte ödsla tid på chic lit eller romantik ;)

    SvaraRadera
  5. Många fler än vad jag trodde är väldigt genrebundna :). Intressant att läsa allas funderingar kring detta.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg