Recension: Vid din sida - Anne Cassidy

10:58

Vid din sida är fortsättningen på Tid att dö, och är därmed del två i serien En mördares anteckningar.

Rose och Joshuas föräldrar försvann spårlöst fem år tidigare. Eftersom polisutredningen lagts ner bestämde sig Rose och Joshua i första boken för att själva leta efter sina föräldrar. Deras sökanden leder dem till en liten stuga som verkar tillhöra Joshuas pappa. En avlägsen liten stuga som varken Rose eller Joshua visste existerade. Och det verkar som att deras föräldrar varit där efter att de försvann.

Samtidigt som deras undersökningar pågår måste Rose åka en sväng till sin gamla internatskola. Hennes före detta bästa vän Rachel har drunknat i skolans sjö, och Rose är inte så säker på att det var en olyckshändelse - eller att Rachel var ensam.

I förra boken var jag inte hel förtjust i Rose. Jag växlade mellan att gilla och ogilla henne och tyckte att hon var barnslig och omogen. Tack och lov tycker jag verkligen att hon har utvecklats till den här boken. Hon känns mycket mer mogen och inte lika ilsken längre. Det gillar jag.

Något av det jag gillade i den förra boken var det här att de parallella handlingarna inte enbart var parallella, utan faktiskt gick in i varandra. Det fungerar inte riktigt på samma sätt i den här boken, men sidospåret om Rachel ger ändå nya uppslag till fallet med Rose och Joshuas föräldrar. Så jag uppskattar verkligen sidoberättelsen (kanske för att jag också har en grej för skolor/internat)

Precis som den förra boken är även den här väldigt spännande. Nu skriver jag egentligen den här recensionen alldeles för sent, så de känslor jag hade för boken har hunnit svalna lite. Jag tycker dock fortfarande att det är en väldigt bra bok, och bra uppföljare. Jag uppskattar att den är enkel och inte superinvecklad. Jag ser fortfarande fram emot att läsa bok nummer tre!


Vid din sida | Anne Cassidy | 287 s. | Rabén & Sjögren | 2013

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Jag fick paketet med sommarböcker idag, tack så mycket! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har fått mina sommarböcker nu, tack så mycket :) Jag har första delen så måste läsa den innan jag kan läsa "vid din sida" men vill helst läsa dem NU! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att böckerna kommit fram! Kan intyga att både den här och Tid att dö är mycket bra ^^,

      Radera
  3. hej! gör också en recension om livet efter dig (en skoluppgift) jag undrar om du har något tips hur jag kan beskriva personerna, Rose och Joshua. inre/yttre egenskaper, utseende osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jättekul att du kommenterar och frågar! Dessvärre kommer jag inte ihåg så mycket av den här boken längre, så jag är inte så mycket till hjälp :/

      Radera

Instagram

Populära inlägg