Boktips: Ankomsten

12:24

För jättelänge sedan läste jag Borttappad, ungefär världens finaste bilderbok. Jag blev alltså genast blixtförälskad i Shaun Tan och tänkte att jag alltid ska läsa allt han gör. Så kom Ankomsten ut på Kabusa, och det klart att jag inte kunna låta bli den.

Ankomsten innehåller en väldigt fin och fantastisk berättelse, men inte ett enda ord. En man reser ifrån sin fru och sitt barn för att försöka skapa en bättre framtid åt sin familj. Om jag skulle berätta mer skulle jag avslöja allt - eftersom bilder har en tendens att ta större plats än bokstäver. Den utspelar sig inte i vår tid, men skulle lika gärna kunna göra det, för den berättar om hur det är att komma helt ensam till ett främmande land och inte känna någon, inte kunna språket och att bli behandlad som något katten släpat in.

Om du ska kosta på dig en enda fin och fantastisk bok i år tycker jag att det ska bli Ankomsten. Du kan köpa pocketar resten av året om det är så. Men den här tror jag nog att du behöver. Klick!

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg