Boktips: Rubinröd

09:49

Som ni kanske vet finns det en bok som heter Rubinröd och handlar om tidsresor. Det här är inte den boken. De råkar heta samma sak, men har totalt olika handlingar.

Den Rubinröd jag har läst, skriven av Linzi Glass, handlar nämligen inte alls om tidsresor, även om den utspelar sig i en tid som inte är nu.

Skådeplatsen är ett Sydafrika präglat av hårda segregeringslagar. Huvudperson är Ruby, på utsidan en vanlig, vit, engelsk,  rik tjej. På insidan pyr ilskan över att behöva välja vänner efter hudfärg. Hennes mamma har ett konstgalleri där hon låter mörkhyade ställa ut. Hennes pappa är jurist och hjälper offer för apartheidregimen. Risken att de ska bli gripna är hela tiden överhängande. Som om det inte vore nog blir Ruby dessutom kär i Johann, som är afrikaans.

Jag är så himla dålig på att läsa böcker som utspelar sig utanför Europa eller USA, så jag tyckte det var himla kul att bryta av lite.  Dessutom var den väldigt bra och väldigt enkel. Så om ni är sugna på att läsa något helt annorlunda så tycker jag ni ska läsa den här. Och bli inte lurade av det fula omslaget...

Tyvärr är den slut på både Adlibris och Bokus. Jag snubblade över den på halva reapriset på Ica Maxi. 

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Har du läst "Sprickor och honungslim" av samma författare? Älskade den när jag läste den för ett par år sedan. Även den utspelar sig i Sydafrika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag faktiskt inte, men hittade den när jag googlade om den här :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg