Boktips: Könspolitiska nyckeltexter

12:22



Jag har under de senaste veckorna läst sommarkursen Genus, makt och arbete i Sverige 1800-2000. På vår litteraturlista finns Könspolitiska nyckeltexter i två volymer, båda specialskrivna för kursen.

Jag tänker alltid att kurslitteraturen är torr och trist, och att jag aaaaaaldrig frivilligt skulle öppna en kurslitteraturbok för att nöjesläsa. Men tji fick jag! De här böckerna innehåller alltså texter skrivna under 1800-2000-talet, tillsammans med nyskrivna kommentarer till texterna. Allt är otroligt intressant och tydligt.

Jag har lånat dessa på biblioteket, men hade gärna köpt dem om jag hade haft hur mycket pengar som helst (jag önskar nästan att de inte hade funnits på bibliotek så att jag hade köpt dem, för nu kommer det nog tyvärr inte hända). Det är liksom sådana böcker som i alla fall jag vill kunna plocka fram lite då och då bara för att bli påmind om vad jag kämpar för, och hur mycket andra gjort för mig tidigare.

Om du skulle vilja köpa dem går det att göra det antingen en och en, eller i en box. Del I, del II och båda två.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Det kommer en uppföljare som heter Sexualpolitiska nyckeltexter. Kan bli hur bra som helst. En av mina kollegor har skrivit ett av kapitlen i böckerna du just läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet! Jag har haft Klara i kursen, och hon berättade att de höll på med en till bok :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg