Bokbloggsjerka 5 – 8 september

09:24

Fredag betyder ju som bekant Bokbloggsjerka. Veckans fråga:

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?


Här tänker jag att det beror ju heeeelt på vad det är för bok. Alltså jag har ju förklarat det här förut, men tror jag har en tomtenisse hemma som stoppar sömnmedel i alla mina faktaböcker. Blotta vetskapen om att en berättelse hänt på riktigt istället för på låtsas får mig att sova inom tre meningar. True story. Däremot om det är riktigt riktigt spännande (okej, alltså vänta, nu har jag hoppat till skönlitterära böcker) och det bara är väldigt lite kvar av boken kan den hålla mig vaken alldeles för länge. Nu har jag ju bott själv sen februari (och nu är det september, vilket betyder att jag kommer behöva bo själv i mindre än en månad till! Yay!) och då är det ett litet större problem, men när min sambo är hemma har jag ju någon som kan hålla koll på mig. Det är faktiskt inte så dumt att ha en person som säger "Nej, nu får du faktiskt ta och släcka". Åtminstone jag behöver det ibland.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

14 kommentarer

  1. Den tomtenissen bodde nog hos mig när jag pluggade! Det finns ju faktiskt kurslitteratur som är så tråkig att det är roligare att peta sig själv i ögat med en pinne än att fortsätta läsa. Och har man väl läst det så har man inte fattat nånting och måste börja om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja preciiiis! Tycker att det ibland kan vara helt oliiiiiidligt tråkigt att läsa kurslitteratur, så det kryper i hela kroppen och jag typ knappt kan sitta still. Fast knappt något dom två sista terminerna på littvet. Men ändå.

      Radera
  2. Det där ordet "måste", som ofta kommer i samband med facklitteratur, kan nog faktiskt döda vilken läslust som helst.

    SvaraRadera
  3. Min man försöker inte ens hålla koll på att jag inte sitter för länge - han har gett upp för länge sedn.

    SvaraRadera
  4. Vissa böcker är verkligt extremt jobbiga och då är det inte så svårt att nicka till.

    SvaraRadera
  5. Mycket kurslitteratur kan nog klassas som sömnpiller, det känner jag verkligen igen :)

    SvaraRadera
  6. Jag kan sällan hålla uppmärksamheten uppe när det gäller faktaböcker...

    SvaraRadera
  7. Låter som en bra sambo du har. Jag tror att jag måste dressera min make så att han också säger till mig. ;)

    SvaraRadera
  8. Sedan jag köpte min kindle så kan jag läsa sent utan att störa maken. Lite farligt för jag borde nog egentligen sova. 😄

    SvaraRadera
  9. Hmmm, borde kanske skaffa en sambo...

    SvaraRadera
  10. Alla böcker som innehåller ordet Måste/borde blir även för automatiskt tråkiga, även om de faktiskt inte är det! Bra med sambo som hjälper! Min sambo är tvärtom! Han gillar med att läsa sent på kvällen!

    SvaraRadera
  11. Min man somnar så fort han ligger ner. Det går nog ännu fortare om han dessutom har en bok i händerna. :)

    SvaraRadera
  12. Somna när jag läser kan jag inte men kan hålla med om att vissa böcker gör en mer sömnig än andra.

    SvaraRadera
  13. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg