Den onda cirkeln

07:35

Okej, den här veckan kan lätt kvala in till årets sämsta på flera punkter. Bland annat läsmässigt. Stressen att börja på ny kurs, ny skola (som inte är mitt hem. SU är mer mitt hem än någon annan plats i världen), kombinerat med att jag skulle börja på två jobb (men insåg att bara det ena kommer gå och att jag måste säga nej till det andra när jag redan sagt ja...), kombinerat med att jag har extremt kontrollbehov och tror att jag måste kunna allt innan jag börjar och förstå hur exakt allt fungerar för att jag alls ska kunna bli godkänd, kombinerat med att vara mellan två böcker... Ja, alltså meningen blev för lång för att ni ens skulle förstå sammanhanget om jag kom med en slutsats i den. Men alla saker jag listade har gjort att jag knappt läst en enda sida.


Och det är det jag ska skriva om idag, tänkte jag - den onda cirkeln. Ni noterade kanske att jag avslutade den där långa listningen med "att vara mellan två böcker". I min läsning finns det ett stressmoment som är större än alla andra. Skolan kärvar, jobbet känns skit, allt i livet kukar ur. Men jag har alltid mina böcker att återvända till. Att gömma mig i ett litet slag tills jag har hittat verktygen till att hantera allt det andra. Att inte läsa är som att andas genom ett sugrör. Jag får inte alla verktyg jag behöver för att kunna hantera livet. Och det är därför läsande är så otroligt viktigt för mig. Och inte bara viktigt, utan helt enkelt oumbärligt. 

Okej, så vad händer när en andas genom ett sugrör för lång tid? En får för lite syre, eller hur? Och vad händer om en får för lite syre? En får panik och börjar hyperventilera och får i alla fall inte in någon himla luft. I det stadiet är jag nu. Jag får abstinens som gör att jag inte kan läsa, trots att det är ALLT jag vill. Jag kan inte koncentrera mig när jag läser en enda bok. Distansen till det jag läser blir så stor att jag inte fattar vad det står och det KÄNNS INTE BRA. Alla berättelser skaver istället för att svepa in hela kroppen i balsam. 

Det är alltså här den onda cirkeln kommer in. Jag blir stressad av att inte läsa, vilket gör att jag inte kan läsa, vilket gör mig stressad. Jag försöker tänka att det är helt okej, att det inte är något att stressa upp sig över. Förhoppningsvis har det här gått över nästa vecka och allt är som vanligt igen, men tills dess är det himla jobbigt. 

Jag försöker kurera mig med den här spellistan, som bara består av låtar som är mjuka mot huden. (Den här låten får mig för övrigt att tänka på litteraturvetenskap varje gång jag lyssnar på den)

Känner ni igen er? Hur brukar ni lösa situationen?
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Jag känner igen mig eftersom jag befinner mig i en liknande situation själv just nu. Har inte haft någon större aktivitet under flera månader och nu när skolan har börjat igen så känner jag bara stressen det medför.
    En sak som jag har märkt fungerar med mig när jag är stressad (och ännu mer stressad när min läsningen inte går så bra) är att läsa berättelser som inte tar så lång tid, t ex som noveller och seriealbum. Även att läsa om böcker som jag tycker väldigt mycket om har hjälp mig många gånger. :)
    Hoppas det kommer gå bättre för dig snart!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg