Det finns saker som inte går att ställa tillrätta med en ursäkt

12:05

Sååå, min journalistsambo är typ min viktigaste nyhetskanal (jag läser nästan aldrig nyheter om det inte är något speciellt jag är intresserad. Har sambo + Omni-flashar för att ha lite koll på omvärlden). Han sa till mig häromdagen: "Hallå, du läste väl den här Kringlan-och-Nanna-Johansson-boken [Omänniskor för er som missat]?" "Ja, vaddårå?" "*snabbgenomgång av Kringlans utspel på Twitter*". Och sen började då insnöandet, eftersom det är så jag fungerar. Jag hittar EN nyhet jag är intresserad av, och sen läser jag ALLT om den.

Och det här är ju rätt skevt, men helt plötsligt blev jag skitarg över att jag ens publicerat en positiv recension av den här boken. Min lust att fortsätta läsa serien liksom försvann totalt. Jag blir mer provocerad av våldtäktshoten än av dödshoten, och kan inte släppa det här trots att han bett om ursäkt. Det finns liksom saker som inte går att ställa tillrätta med en ursäkt, och det här är ett sånt fall. Jag lyssnade på delar av podden han var med i (den oklippta versionen ofc, från ca 00:35), och kan bara tänka: Full eller inte, fyfan vilken vidrig person det här verkar vara.

Såg precis att Nanna Johansson kommer skriva klart trilogin själv, och det är jag väldigt positivt inställd till. Nu känns det som att jag kan gilla och fortsätta läsa med gott samvete. För allvarligt talat, jag tror inte jag hade fortsatt läsa den här serien om Kringlan varit kvar på det hela. Jag är spänd på att se hur arbetet fortskrider.

Men alltså, sett flera som skrivit på twitter att recensionen i fråga som Kringlan ballade ut över är uppenbart hånfull - men jag ser inte det någonstans? Jag tycker att Malm har vissa poänger, vissa delar är ganska klyschiga. Jag tycker dock att tillfällena då de faktiskt bryter mot konventionerna betyder mer. Jag får också lite känslan av att Malm inte läst speciellt mycket YA? Tycker det känns som att han drar slutsatsen att detta följer precis alla YA-regler på att ha sett film/läst de största böckerna, men inte så mycket mer. Menmen.

Du kanske också gillar

12 kommentarer

  1. Jag tyckte inte heller att recensionen var dålig utan den var balanserad. Till skillnad från Kringlans reaktion! Jag mådde riktigt illa av hur han uttryckte sig och hur de andra killarna satt och skrattade. Otroligt obehagligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Obehagligt är ordet! Var ju någon snubbe i Lilla drevet som sa att de gärna ville fortsätta arbeta med Kringlan?! Har så svårt att se att någon vill fortsätta jobba med den här typen.

      Radera
  2. Paradoxalt nog så blev jag mer sugen på den här boken efter att ha läst allt bråk om den - och kanske speciellt del två för att se vad effekten blir (den ska vara på ingång till mig enligt våra vänner på förlaget). Att Kringlan (WTF?!?!?!?) verkar ha väldigt svårt att ta kritik i vad jag inte kan utläsa som nåt annat en en helt ok recension och uppenbarligen inte borde öppna käften annat än för att äta gröt, det är ju en annan sak. Eller ja, komplett idiot känns väl rätt passande som beskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Komplett idiot var ordet! Ja, är också spänd på att se hur det här artar sig. Enligt Kringlan när jag var på pressfrulle för boken var det hela Nannas idé från början, han pitchade idén utan hennes vetskap. Så jag hejar på henne! Det kan nog bli bra ändå tror jag.

      För övrigt sett till genusaspekten är jag så otroligt lättad över att det här verkligen får konsekvenser. Visst att han har manliga humorkollegor som håller honom om ryggen, men känns skönt att både Aftonbladet, SR och R&S bränt honom. Känns ju knappast som att Expressen skulle vilja ha honom med på något heller...

      Radera
    2. Jag hade faktiskt ingen aning om vem människan är, så förlusten känns ju minimal.

      Radera
  3. Alltså usch och fy. Och förstår verkligen inte problemet då recensenten verkar ha gillat boken?!? Men det var väll det där om att de lämnat "whiteboardsatiren" (eller vad han kallade det ..) hemma som gjorde Kringlan frustrerad - fattar dock absolut inte varför. Skönt ändå att Nanna får skriva klart själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och alltså, han är ju en offentlig person, då får en ta risken att få en negativ recension också...

      Radera
  4. Lol, tycker att Nanna gör helt rätt som dumpar Kringlan inför kommande böcker. Förstår verkligen inte heller hur folk kan vilja jobba med svinet igen. Men det är väl "han är ju en schyst kille EGENTLIGEN"-kulturen som slår till igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Överst på min julklappsönskelista: dumpa patriarkatet.

      Radera
  5. JA, håller verkligen med dig! Blev så förvånad när jag ett par dagar efter att ha recenserat boken fick läsa om vad han sagt för vidrigheter, ännu mer förvånad när jag läste vilken recension som lett till utspelet... Älskar Nanna iallafall, ska bli kul att se hur del två artar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror på Nanna! Det var ju hennes idé, så tror det kommer bli bra ändå :)

      Radera
  6. Det jag kommer att tänka på i hela den här historien är hur Nanna, som kvinna och feminist, måste ha upplevt allt när det visar sig att hennes kompanjon är ett praktsvin. Jag kan inte ens själv föreställa mig hur jag skulle känna om en nära vän plötsligt visade sig vara en obehaglig galning. Fy bövelen.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg