I Read, I Travel, I Become

23:31

Eftersom jag blev taggad av Nelly att göra Fall Time Cozy Time Book Tag (som jag i videoformat kanske tar tag i imorgon!) kom jag på att hon även taggat mig för några veckor sedan att göra den här taggen - I Read, I Travel, I Become. Passar på att svara på den nu såhär med jag dricker mitt kardemummate!

1. Favoritvy i böcker?
Hm, jag tror faktiskt inte jag har någon? Några olika miljöer jag är svag för är ju bland annat internatskolor, tysta vinterlandskap och mörka skogar.

2. Favoritvärld i en bok/bokserie?
Alltså det känns ju skittråkigt att säga Harry Potter, men känns som att jag läser för mycket dystopier/dark fantasy (eller kanske bara den senaste tiden som det blivit ovanligt mycket dark fantasy?) för att kunna svara något annat vettigt på den här frågan annars? Jag vill inte bo i Ravka, inte i The Republic, inte i Nimonas värld. Däremot skulle jag lätt kunna tänka mig att gå på Lumberjanes-scoutlägret!

3. Var läser du bäst: flygplan, bil, tåg, buss eller annat transportmedel?
Tåg! Älskar tåg! Tänker att jag borde åka mer tåg! Kan jag inte få hälsa på någon som bor långt bort så jag kan få åka lite mer tåg?

4. Vad läser du helst för typ av böcker på resan?
Väldigt olika, det jag känner för för tillfället. Men oftast något lättsamt. Jag är en vanemänniska som lätt blir stressad av förändringar - även om det också är ROLIGT. Så det är bra med något som inte är alltför svårsmält.

5. Fantastivärld eller verklighet?
Fantasi! Eller pratar vi om att resa till? I så fall verklighet. Älskar att verkligheten är så fascinerande. Det räcker väldigt bra för mig.

6. Tidsresor: Föredrar du att läsa om dåtiden, nutiden eller framtiden?
Hm, jag är nog rätt mycket en SF-typ. Alternativt nutid. "Historisk" fantasy är svår att sälja in hos mig - även om det GÅR (historiska romaner läser jag ju inte alls, fint att jag inte ens övervägde det som ett alternativ). Tänker att det nog krävs något extra för att det ska gå hem hos mig. Däremot gillar jag ju teknik och rymden typ, så framtid får flest plus!

7. Besöker du hellre bokhandelskedjor eller privata lokala bokhandlar när du är utanför din hemort?
Lokala bokhandlar! Eh, inte för att jag så ofta besöker bokhandlar alls när jag är hemifrån... Men i Barcelona råkade vi trilla in på Arkham Comics när vi egentligen letade efter ett veganbrunchställe jag hade kollat ut. Tråkigt att de översätter allt till spanska dock. Men väldigt gölli butik med prylar som stod högt och lågt ovanpå varandra och sånt.

8. Land/stad/plats jag vill besöka p.g.a en bok?
Mmmmm, ville nog ännu mer åka till Prag medan jag läste Mörk ängel. Nyligen var det något jag läste som gjorde mig skitsugen på Singapore också, men minns inte vad det skulle ha varit? Kanske var ett blogginlägg eller en tidningsartikel förresten...

9. Bokkaraktär du skulle vilja ha med dig på resan?
Kanske Emma i Miss P. Betydligt sämre impulskontroll än jag, lite tuffare, vågar lite mer. Sådan skulle jag kunna tänka mig att vara mer när jag reser.

10. Nämn en stad/ett land/en plats där du skulle vilja att en bok skulle utspela sig?
Alltså smågatorna i de gotiska kvarteren i Barcelona är som gjorda för att gå vilse i. Tänk er Gamla Stan fast större och labyrintigare. Jag LOVAR att det ploppade upp gator och barer och torg i dessa kvarter som sedan försvann spårlöst och aldrig gick att hitta till igen. Lite fantasy med skräckinslag på det? Yes please.

11. Rekommendera en bok där resande/utforskande av plats har stor roll?
Åh, jag får chans att tipsa om Leonora och glasplaneten!

12. Om du fick välja en bok att resa jorden runt med och rekommendera människor att läsa, vilken skulle du välja? 
Alltså ärligt, jag vet verkligen inte. Har tänkt på den här frågan i säkert en timme nu, och jag vet ändå inte. Om jag någon dag kommer på ett vettigt svar lovar jag att återkomma.

13. Beskriv din drömresa/favoritresa med en bokomslag eller en boktitel.
Crossing California! Ej läst, men vi började i våra huvuden planera den här resan för ca 1,5 år sedan - jag, min sambo, en av mina bästa vänner och hennes sambo. Om den någonsin kommer äga rum återstår ju att se, men planen ser ut: Sacramento, via Napa till Petaluma (vad fan finns i Petaluma kanske ni undrar? Jo Lagunitas Brewery - aka världens bästa jävla öl, omnom), sen förstås San Francisco och San Jose. Kusten ned till Los Angeles och så småningom San Diego. Det drömmigaste vore ju att fortsätta uppåt igen sen, typ mot Grand Canyon. 

14. Tagga tre personer
Alla som har skjorta på sig när de läser det här.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg