Bokbloggsjerka 27 – 30 mars

09:08

Min första praktikvecka på Barnens Bokklubb är snart slut. Det har varit sjukt fint, jag har läst fyra böcker hittills och hinner nog läsa klart en till idag. Däremot har min egen läsning tagit stryk, för hey - inte ens jag orkar läsa flera timmar om dagen på jobbet och sen läsa böcker på vägen hem... Sällan jag sett fram emot helg såhär mycket faktiskt. Trots att jag gillar praktiken har även kvällarna varit sjukt fullspäckade den här veckan, så jag har knappt hunnit hänga hemma bara någonting.

Men innan det blir helg är det veckans jerka!

Är det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?


Gud, jag blir superfäst vid karaktärer hela tiden. Jag börjar ju bli på gränsen till tjatig, men mina bästa är ju Day och June (fast lite mer Day, don't tell June) från Legendtrilogin. Jag fungerar nog rätt mycket när jag läser som jag gör irl - blir blixtförälskad i karaktärer/människor och gillar dem så mycket att det gör ont (alltså skojar inte. Fastän det är en positiv känsla typ sprängs jag. Okej, kanske inte riktigt lika mycket med karaktärer som med människor). Fast det är väl rätt få karaktärer/personer som behöver stå ut med det här. Är också till väldigt stor del en antingen-eller-person. Kanske inte lika mycket när jag läser som när jag interagerar med människor i och för sig. Men ja, jag har en tendens att gilla karaktärer (och människor) alldeles för mycket.

Du kanske också gillar

22 kommentarer

  1. Jag tycker inte alls det är konstigt om man blir fäst vid en karaktär, man får ju på sätt och vis en relation till dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis! Och ofta får en ju dela väldigt mycket av hens tankar också.

      Radera
  2. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg kan bli så utrolig glad i enkelte karakterer at jeg nesten får kjærlighetssorg når jeg er ferdig med boken.

    God helg fra Anette www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
  3. Day fick vara med på min lista med =)

    SvaraRadera
  4. När man fastnar för karaktärer får man känna så mycket känslor genom en bok film serie, gillar man inte karaktärerna så bryr man sig ju inte så mycket om vad som händer dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis! Mycket hänger ju faktiskt på att en känner något för karaktärerna.

      Radera
  5. Det är väl det ultimata beviset för att ha skapat en lyckas karaktär, att den är så verklig att man nästan får känslor för den :)

    SvaraRadera
  6. En bra bok har karaktärer som orsakar känslor! Om man bara känner "jaha" inför alla karaktärerna är det svårt att intressera sig för boken, oftast.

    SvaraRadera
  7. När jag var yngre så kunde jag bli sådär stormförtjust men numera händer det sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också i och för sig att jag var ännu mer så när jag var liten... tex nickade jag Hermione-någonting på alla ställen jag var medlem på och hade det i två mejladresser osv :P

      Radera
  8. Barnens Bokklubb, vilken häftig praktikplats.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst Legendtrilogin ännu, men kanske borde :)

    SvaraRadera
  10. ibland ändrar karaktärerna sig under resans gång antingen det gäller böcker, film eller TV-serier. ibland hinner man ändra sig själv också

    SvaraRadera
  11. Jag har en crush på Ben Cooper i Stephen Booths deckare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah, det vet jag inte vem det är. Men Day alltså. DAY. Ojoj.

      Radera

Instagram

Populära inlägg