Top 10 Books From My Childhood (Or teen years) That I Would Love To Revisit

06:06

Nämen, ett helt Throwback Thursday-inlägg i listform på en tisdag? Förvirringen är total. Den här veckans Top Ten Tuesday-tema passar mig dock extra bra just nu. Som jag tidigare nämnt har min mamma flyttat precis, och att gå igenom boklådorna från vinden var väldigt spännande. De var alltså fyllda med böcker från min barndom. Bland annat lyckades jag ju rota fram Det magiska spelet och min mamma hittade hela min hög med gamla Kitty-böcker i en annan låda.

Nåja, här är en hög andra böcker jag läste när jag var liten som jag funderat på att läsa om inom en snar framtid:

  1. Harry Potter
    Eh, alltså, nu har jag ju läst alla Harry Potter-böcker MINST sju gånger (det vill säga: jag har läst den sista sju gånger. Sen läste jag om alla böcker inför varje gång det kom en ny bok också). Låt oss bara säga att jag tappat räkningen. Men nu är det 2,5 ÅR sedan jag läste om HP senast, och jag har funderat på att läsa om hela serien sen förra julen då jag fick en box i julklapp. Borde sluta fundera och börja läsa.

  2. Rebeckas stjärna - Terry NationDen här tänkte jag prata lite mer om på torsdag, så den berättelsen tänker jag hålla lite på!

  3. Vem är rädd för Beatie Bow? - Ruth Park
    Efter att vi hade den här på högläsning i skolan såeh... tog jag boken. För att kunna läsa den igen. Vilket jag gjorde. Vilket jag ämnar göra igen. Någon gång.

  4. Sanne gatubarn - Mecka Lind
    Herregud, jag kommer väl låta som rena rama boktjuven nu, men det här är också en stulen bok. Inser nu att jag nog har sjukt mycket böcker som jag faktiskt tagit från folk/skolan/biblioteket... Eh. Nåja, denna brukade vara min låtsasmammas. Läste den om och om och om igen (precis som jag brukade när jag var yngre), och vill gärna läsa den igen, nu när jag är vuxen.

  5. Imorgon när kriget kom - John Marsden
    Hallåååå, minns ni när det gick att få dessa i Happy Meal? Jag var 7 år, mitt favoritband var Red Hot Chili Peppers och jag älskade mitt marsvin Jum-Jum och att läsa. Ingen skillnad jämfört med nu då (förutom att djuret är en Katniss-katt). Var dock äldre när jag läste själva boken. Har funderat jättelänge på att läsa hela serien, speciellt efter att filmatiseringen av första boken kom när jag gick i gymnasiet.

  6. Den svarta kristallen - Teo Troy
    Jag fick de två första böckerna i den här serien i födelsedagspresent när jag fyllde nio, med löfte om att få resterande om jag gillade de första. Pappa läste högt för mig, men vi hann aldrig ta oss igenom den andra boken (av okänd anledning. Tror vi slutade läsa högt ganska snart efter det här). Bok nr två i serien har alltså legat förlorad på vinden i ~9 år. Skulle vilja läsa om dessa och den här gången faktiskt läsa hela serien.

  7. Den mörka materian - Philip Pullman
    Det var förstås bara ett par år sedan som jag läste hela den här serien på riktigt, men jag kommer ändå alltid koppla Guldkompassen till mellanstadiet när vår lärare fortfarande läste högt för oss. Och jag har längtat efter den här serien typ sen jag läste klart den. Åh, nu fick jag ännu mer längt bara för att jag tänker på det...

Du kanske också gillar

18 kommentarer

  1. Imorgon när kriget kom är så bra! Läste dem i högstadiet första gången och nu igen förra året, de håller fortfarande tycker jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som sagt, jag har ju aldrig läst hela serien. Så skulle vara kul!

      Radera
  2. Jag kom mig aldrig för att läsa Imorgon när kriget kom. Jag såg filmen när den gick på tv härom året (eller jag såg liten del, tröttnade på reklamen och köpte hem den på istället). Börjar kanske bli dags att läsa serien. Det är ju några delar, framför allt om en räknar in Ellies fortsättningsserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, jag minns boken som betydligt bättre än filmen (as usual). Tror inte jag var jätteförtjust i filmen alls faktiskt (såg den dock utan text, och eftersom jag hör rätt dåligt var det ett problem för mig. Hängde nog inte med så bra). Boken däremot minns jag som sjukt spännande! Och jo, det är ju några delar, men så länge det är bra gör det ju inte så mycket ;)

      Radera
  3. Den enda jag känner till här är Harry Potter, men tyvärr fanns inte de böckerna när jag växte upp. Dock är de minst lika bra att läsa som vuxen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju det som är så himla fint med Harry Potter! De fungerar så himla bra för typ alla läsare.

      Radera
  4. Jag har inte svarat på den här än, men punkt 1 och 7 kommer att vara med på min lista. Great minds think alike och allt sånt dära.

    SvaraRadera
  5. Den enda bok jag känner till är Harry Potter och den läste jag först som vuxen, läst två delar än så länge. När de kom så var jag nästan vuxen och fast i Sagan om Ringen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, avundas dig nästan som har Harry Potter oläst. Alltså att läsa det där för första gången... magi.

      Radera
  6. Jag var som en igel på biblioteket den dag varje vecka det var öppet i skolan. Bästa veckodagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag var på biblioteket flera gånger i veckan! Vi hade ett skolbibliotek som först var öppet jämt och då hängde vi där på rasterna. Sen blev det färre och färre dagar och till slut blev biblioteket en datorsal och biblioteket blev inskuffat i en byggnad där ingen någonsin var. :( Men biblioteket i centrum gick jag till nästan varje dag efter skolan!

      Radera
  7. Jag har också Sanne gatubarn på min lista. Jag läste den så många gånger att jag tror att jag fortfarande kan långa stycken utantill. Jag tror bestämt att det blir en omläsning i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den är så bra! Jag mådde så dåligt varje gång jag läste den alltså. Så sjukt, sjukt bra.

      Radera
  8. Åh, Imorgon när kriget kom! Jag håller på med en omläsning av dem nu, ska strax börja på femte boken. De är så underbart bra. Besökte även Guldkompassen för ett par veckor sedan och ser fram emot att få läsa om del två och tre i den mörka materian-serien, minns knappt vad de böckerna handlade om, men älskade dem som yngre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mörka materian är ju rent fantastisk. Imorgon när kriget kom måste jag verkligen läsa hela serien!

      Radera
  9. Harry Potter har jag ju läst, men det andra var okända böcker för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, alla är läsvärda (tror jag... eftersom jag inte läst dem som vuxen kan jag inte säga om de håller fortfarande)!

      Radera

Instagram

Populära inlägg