Om att bli stressad av sidantal och aldrig kunna koncentrera sig på den bok en läser

21:19

Igår kväll rådfrågade jag instagram om vilken bok jag skulle ta tag i härnäst. Instagram valde Feed av Mira Grant, vilken jag varit sugen på att läsa sjukt länge. Nu är jag 100 sidor in i boken och gillar verkligen konceptet - kanske framför allt att det finns ett så himla tydligt koncept. Den är rolig, rätt så actionspäckad och replikerna är rappa och trovärdiga (trots att jag inte vet om jag tycker att förutsättningarna för berättelsen är det. Men det måste det inte vara när det är zombier!). Jag fastnar lite i språket ibland, men det är okej ändå.

Men jag har ETT problem. Sidantalet. 576 sidor lång är boken, och det gör mig stressad. Och det är same same varje gång jag läser en bok med ett sidantal över 400. Jag gillar korta böcker där jag snabbt kan gå vidare till nästa. För det finns liksom så många böcker jag vill läsa. Det kan hända att den här boken håller sig svinbra och perfekt exakt varje sida i hela boken, men det är ändå inte tillräckligt för att jag ska låta bli att tänka på vad jag ska läsa efteråt. Ibland tänker jag kanske att jag borde låta bli att räkna för att jag tror att det är där problemet ligger. Att jag räknar hur många böcker jag läser, och inte hur hög kvalitet mitt läsande håller. Jag borde kanske skärpa mig och ta det lite lugnare helt enkelt.

Känner ni igen er?

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Åh vad jag känner igen mig, har exakt samma problem. Jag stressläser och räknar hela tiden ned sidorna jag läser/har kvar. Fastän jag vet om det så kan jag inte sluta eller ändra på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, eller hur. Jag sitter också och räknar ner. När jag närmar mig slutet blir jag alltid så stressad att jag recerläser fastän jag inte behöver/vill.

      Radera
  2. Absolut! Tycker det är ganska tokigt egentligen, läser man en tunnis så känns det jobbigt att läsa ut boken då man gärna vill läsa mer och inte skiljas åt alltför snabbt. Då borde det vara tacksamt att läsa tjockisarna där man hinner läsa massor innan boken tar slut... Men jag funkar inte riktigt så. Istället blir jag lite stressad över vad jag missar eller hur många andra böcker jag annars kunde hunnit med. Knäppt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis. Jag räknar också på hur många andra böcker jag hade kunnat läsa om jag bara hade valt en tunnare bok.

      Radera
  3. Jag känner absolut igen mig. Kan dock bli stressad av böcker 350+... Mestadels för att jag just är rädd att det ska ta för lång tid att komma in i den och verkligen fastna skulle jag vilja säga. (:

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg